Amsterdam Museum lanceert nieuw digitaal platform

Amsterdam Museum lanceert nieuw digitaal platform

01-12-2023 (10:43) - Marketing

Het Amsterdam Museum heeft een nieuwe website gelanceerd. Het digitale platform is het slotstuk van het vernieuwde museale merk dat het Amsterdamse stadsmuseum in 2022 introduceerde. Dit rebrandingtraject werd onlangs bekroond met een Red Dot Design Award. Het nieuwe platform werd ontwikkeld in samenwerking met het digital agency Bravoure.

‘De nieuwe merkidentiteit en het bijbehorende digitale platform passen bij de ambitie van het Amsterdam Museum om zich te ontwikkelen tot een van de beste stadsmusea ter wereld,’ aldus Maurice Seleky, hoofd Communicatie & Marketing van het museum. ‘In die ambitie staat verbinding centraal. Als netwerkmuseum verbinden we gemeenschappen met elkaar en de stad, dankzij betekenisvolle verhalen uit het heden en verleden. Dit nieuwe digitale platform biedt een extra podium voor die verhalen en ook de mogelijkheid om bestaande verhalen rondom onze collectie en programmering met multimediale content te verdiepen.’

Nieuwe features

De nieuwe website bevat features waarmee het platform digitale waarde toevoegt aan de totale museale beleving. Zo kan het museum via de stories-functie multimediale verhalen vertellen, waarmee geschreven teksten, video’s, audio en fotografie kunnen worden geïntegreerd tot één gelaagde beleving. Hiermee kan er meer verdieping worden aangeboden bij tentoonstellingen, publieksprogramma’s of objecten van het museum. Ook is een nieuwe interface ontwikkeld voor de database van ruim 100.000 objecten uit de museumcollectie, die online zijn te ontdekken via de internationale collectiemanagementtool Axiell. Een andere toevoeging aan de website is het Amsterdam Museum Journal, een digitaal wetenschappelijk tijdschrift dat het museum in oktober lanceert.

Kroon op meerjarig rebrandingtraject

De nieuwe website van het Amsterdam Museum is de kroon op een meerjarig rebrandingtraject, dat begon met de ontwikkeling van een nieuwe merkstrategie en een daarop gebaseerde nieuwe visuele identiteit. De nieuwe merkidentiteit bevat onder meer een nieuw logo, een nieuw typografisch systeem, een nieuw kleurenpalet en een nieuw beeldmerk, gebaseerd op de Amsterdamse Andreas-kruizen. De identiteit wordt toegepast in campagnes, communicatiemiddelen, ruimtelijke vormgeving en nu dus ook op de nieuwe website. De nieuwe identiteit is ontworpen door art directors Hamid Sallali en Isabelle Vaverka.

 

 


Bureaus

Media

Economisch