Anderson: 'Ook winst van kleine klanten'
10-11-2006 (13:48) - Marketing
Tijdens de marketingbeurs Marketing3 op 28 november, zal marketinggoeroe Chris Anderson zijn visie geven op e-marketing. De kern van zijn verhaal is dat de 80-20-regel van Pareto tegenwoordig niet meer geldig is. Ook M4N gaat uit van het principe dat bezoekers met een hoge koopbereidheid juist van nichesites komen en niet van de websites met enorme bezoekersaantallen. Vanuit de oude economie geldt het principe dat 20 procent van de klanten 80 procent van de ‘winst’ levert. Het advies is dan ook altijd om minimale of geen aandacht te besteden aan de overige 80 procent. Je moet namelijk op het volume je geld terugverdienen. Bijna alle marketing- en sales-activiteiten gaan dan uit naar producten die voor een groot publiek interessant zijn zoals bestsellers en muziekhits. Maar omdat de extra kosten per klant of product nauwelijks toenemen door toepassing van e-marketing, worden allerlei producten met een veel kleinere afzetmarkt ook winstgevend. |
|