Appen met Paul Snijder over wandelgame Lawa

Appen met Paul Snijder over wandelgame Lawa

16-07-2025 (14:50) - Appen met

Lawa is de nieuwe wandelgame die jongeren van de bank moet krijgen én merken laat aanhaken met gesponsorde races. We appen met initiatiefnemer en creative Paul Snijder (ex-GoSpooky) over hoe hij samen met Bram Krikke de app lanceerde om lopen weer leuk te maken. Of zoals hij zelf zegt in zijn LinkedIn-bio: Mariokart meets Strava.

Bram en jij zijn begonnen met Lawa vanwege de vele jongeren die te weinig in beweging komen. Hoe groot is datprobleem?
Groot! Zo’n 50% van de Nederlandse jongeren beweegt dagelijks te weinig. Tot een jaar of 11 gaat het nog goed, maar daarna neemt de dagelijkse beweging flink af, vooral door school en gamen.

Maar nu trekken jullie met een game deze generatie toch weer naar buiten. Waarom is Bram de juiste compagnon voor dit project?
Bram en ik zijn al jaren vrienden. Wat begon als collega’s bij SLAM! is uitgegroeid tot allerlei projecten die we samen hebben gedaan. We zijn allebei druk, dus soms spreken we elkaar alleen tijdens onze maandelijkse catch-up wandeling. In december vertelde ik Bram over het idee van Lawa. Deels om zijn mening te horen, maar ook om te kijken of hij zijn bereik en naam eraan wilde verbinden. Bram vond het enorm leuk vanaf dat moment zaten we op één lijn. Zelfs als Bram niet het bereik had, hadden we dit samen gedaan.

Zo te horen zijn jullie niet vies van een lawa of kowa. Wie van jullie zet de meeste stappen op een dag?
Hahah ik, ik ben nu aan het wandelen. Maar dat is ook omdat ik met 24/7 met het development team aan het schakelen ben. En er moet van alles getest worden :)

Zo kom je wel aan je stappendoel haha. Wat is nou het moeilijkste aan het vertalen van iets gewoons zoals lopen naar een interactieve game dat leuk is om te spelen?
Naast dat ik redelijk technisch ben, is het echt magie wat de developers doen, dus dat is al moeilijk. Maar wat conceptueel enorm uitdagend is, is de vraag: Hoe zorgen we ervoor dat mensen net wat meer gaan wandelen? En niet maar 1x, maar dagelijks
Het is volgens mij een combinatie van competitie, gamification en waarde creëren. Denk aan levels, speciale prijzen of unieke power-ups. Maar ook dat is iets wat we moeten testen natuurlijk

Merken kunnen dus ook aanhaken met eigen toernooien. Waarom is een wandelgame nou zo geschikt voor een merksamenwerking?
Het is authentieke zichtbaarheid voor merken. Het is niet zomaar een advertentie, maar een eigen wereld waar spelers doorheen racen. Als partner ben je een week lang het enige merk in de app. Dus compacte, unieke campagnes die alle aandacht krijgen. En je steunt ook nog eens een mooi initiatief om mensen gezonder te maken :)

Een win-winsituatie. Staan de eerste merksamenwerkingen al live in de app?
Zeker! Volgende week lanceren we een samenwerking met Burgers’ Zoo, waarbij spelers door hun Mangrove-verblijf heen racen. En later deze zomer komen ook HEMA, Diergaarde Blijdorp en een paar andere leuke toernooien live.

Welke ‘stappen’ willen jullie de komende tijd zetten met Lawa?
Stap 1: Leren van onze gebruikers, de app is niet perfect. Het blijft een V1, en we weten dat er nog genoeg te verbeteren is.
Stap 2: In gesprek gaan met iedere marketeer of bedrijf wat meer wil weten over Lawa!
Stap 3: Nog meer wandelen!

Dankjewel Paul voor je antwoorden! Nu ga ik even naar buiten voor een lawa. 
Succes! En jij bedankt :)

Dowload Lawa in de Apple App Store of Google Play Store.