Boek over ondergang Postbank-blauw

23-07-2009 (09:37) - Marketing

Welke Nederlander kent de Postbank niet? Als opvolger van de Rijkspostspaarbank, de Postcheque en Girodienst en de Gemeentegiro Amsterdam, groeide de Postbank in twintig jaar tijd uit tot een van de grootste en meest gewaardeerde banken van Nederland.

De verschillende fusies die uiteindelijk leidden tot de huidige ING Groep zorgden voor substantiële veranderingen binnen de Postbank. Klanten kregen steeds minder persoonlijke aandacht, de aandeelhouders steeds meer. Het groot, groter, grootst denken bepaalde de strategische visie; wat telde waren jaarlijkse groei van winst en de beurskoers. Cultuurbotsingen die normaal zijn bij fusies, werden versterkt door de veranderingen in het aansturen van de medewerkers. Van een dienstverlener, veranderde de Postbank in een winstleverancier: de melkkoe waarmee de ING haar buitenlandse expansie kon betalen.

Het verdwijnen van de merknaam en het kenmerkende ‘giro’ begin 2009, leidde tot verhitte discussies onder zowel klanten als medewerkers van de Postbank. In Blauw bloed beschrijft Wichert van Engelen op basis van ruim twintig jaar werkervaring bij de Postbank de opkomst en ondergang van dit financiële instituut. Aan de hand van anekdotes, inside information en persoonlijke observaties schetst hij op spannende en meeslepende wijze de geschiedenis, bedrijfsvoering en uiteindelijke teloorgang van de bank.

Blauw bloed | juli 2009 | ISBN 978-90-430-1843-2 | 272 pagina’s | € 19,95
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch