Bol blijft favoriete retailmerk, maar voorsprong op nummer twee slinkt

Bol blijft favoriete retailmerk, maar voorsprong op nummer twee slinkt

13-06-2024 (14:10) - Marketing

Voor het tiende jaar op rij is online warenhuis bol het nummer één retailmerk van Nederland.

Toch laat de recente naamswijziging van bol.com naar bol haar sporen na en slinkt de voorsprong op nummer twee zusterbedrijf Albert Heijn, blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Opvallend is dat in vergelijking met de eerste onderzoekseditie een derde van de retailmerken uit de omzet top 100 is verdwenen. Nieuwe online winkels zoals het Chinese AliExpress en het Nederlandse 123inkt.nl hebben deze plekken dan wel ingenomen, maar kunnen meestal nog niet tippen aan de ijzersterke reputaties van bekende retailmerken uit het verleden.

Inkorten naam doet bol geen goed

Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksuitkomsten: ‘Een kleine naamswijziging kan grote gevolgen hebben voor de kracht van een merk. Na het schrappen van de toevoeging ‘.com’ is een deel van de consumenten in de war geraakt. Uit de onderzoeksgegevens blijkt heel duidelijk dat bol door deze beslissing niet meer het bekendste retailmerk van Nederland is en Albert Heijn en Action zelfs voor moet laten gaan. Door zo’n kleine naamswijziging wordt niet alleen de reputatie geraakt, maar ook het omzetpotentieel.’

Op de andere twee pijlers van merkkracht – waardering en binding – blijft bol de onbetwiste koploper. Na bol worden HEMA en Kruidvat het meest gewaardeerd en zijn Kruidvat en Albert Heijn het meest verbonden met Nederlanders klanten. Toch blijft bol dankzij de ijzersterke waarderings- en bindingsscore nog steeds verzekerd van de beste uitgangspositie om ook in de toekomst het nummer één retailmerk van Nederland te blijven.’



Sterkste retailmerken van 2024 (+ posities in 2015-2023)

Verdwenen merken

Warenhuis V&D is het sterkste merk dat sinds de eerste meting van het Retail Merkenonderzoek het Nederlandse winkellandschap moest verlaten. Ook de andere topmerken die uit de Nederlandse omzet top 100 verdwenen, bestaan niet meer. Speelgoedspecialist Bart Smit ging op in Intertoys, de C1000-supermarkten schoven grotendeels onder het Jumbo-merk en de elektronicaketens Dixons en BCC gingen net als V&D ten onder. De meeste partijen die de retail top 100 verlieten bleven wél overeind, maar zagen hun omzet dermate inzakken dat zij anderen voor moesten laten gaan.

Sterkste verdwenen merken sinds 2015
V&D
Bart Smit
C1000
Dixons
BCC

Sterkste nieuwkomers

De helft van de merken die sinds 2015 de nationale retail top 100 zijn binnengedrongen zijn alleen online actief. Opvallend hierbij is dat het slechts een enkeling van deze webshops lukt om ook een sterke merkpositie op te bouwen. De basis van hun omzet is daardoor wankel.

De Nederlandse onlinesupermarkt Picnic is de enige nieuwkomer op e-commercegebied die anno 2024 tot de 50 sterkste retailmerken van Nederland behoort. Het Chinese AliExpress is iets zwakker en staat op plaats 52.
De allersterkste nieuwkomer sinds 2015 is echter een partij die het vooral moet hebben van de fysieke winkels: de Franse sportketen Decathlon. De opvolger van het merk De Tuinen, Holland & Barrett, en Beter Bed zijn de overige topmerken die in de afgelopen jaren tot de retail top 100 zijn gaan behoren.

Sterkste nieuwe merken sinds 2015
Decathlon
Picnic
Holland & Barrett (voorheen De Tuinen)
AliExpress
Beter Bed

Spelregels onveranderd

De tien jaarmetingen van het Retail Merkenonderzoek laten zien dat de spelregels in het Nederlandse winkellandschap heel stabiel zijn. Steevast draait het om het bieden van een goede prijskwaliteitverhouding, aantrekkelijke promoties en vriendelijk personeel.

In de loop der jaren is er alleen één belangrijke spelregel bijgekomen: goede online aankoopmogelijkheden. Ook is er één factor in belang gedaald. Mooie reclame doet steeds minder voor het opbouwen van een sterk merk. De Nederlandse consument blijkt steeds doelgerichter te worden. Het draait er vooral om dat duidelijk wordt waar de beste koopjes te halen zijn.

Onderzoek 

Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn sindsdien 16.000 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= gewogen gemiddelde van bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende. 


Bureaus

Media

Economisch