Branded apps weinig populair
14-12-2012 (08:29) - Marketing
Van de top-500 adverteerders heeft 48% een mobiele applicatie ontwikkeld. Dit bleek uit een publicatie van Richard Otto van MobileMarketing.nl eerder dit jaar. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat van deze branded apps slechts 15% een maandelijks bereik heeft van 1% of meer onder de smartphone doelgroep.
TNS NIPO heeft in mei 2012 bij ruim 1.200 consumenten een applicatie geïnstalleerd op de smartphone en tablet om het werkelijke gedrag uit te lezen. Met dit innovatieve onderzoek heeft TNS NIPO unieke inzichten gekregen in het feitelijke mobiele gedrag van de gebruikers.
Smartphonegebruikers spenderen gemiddeld 42 minuten per dag aan online activiteiten op de smartphone via mobiele applicaties en websites. Van deze tijd gaat 95% naar applicaties en slechts 5% naar websites. Het introduceren van een app lijkt voor elk merk dan ook van grote toegevoegde waarde. Toch blijkt niets minder waar. Maar liefst 85% van de branded apps wordt namelijk bijna nooit gebruikt.