Consument slachtoffer in oorlog
19-07-2007 (09:40) - Marketing
Zowel supermarkten als merkfabrikanten kunnen hogere omzetten realiseren als ze de focus verleggen van margeonderhandelingen naar onderlinge samenwerking. Dit concludeert Roland Berger Strategy Consultants. Het strategisch adviesbureau waarschuwt dat uiteindelijk niet alleen de fabrikanten en retailers zullen lijden onder de stroeve relatie, maar ook de consument. Roland Berger Strategy Consultants wijst op de toegevoegde waarde die gecreëerd kan worden door samenwerking tussen merkfabrikanten en retailers. ‘De relatie tussen supermarkten en hun leveranciers wordt momenteel gedomineerd door margeonderhandelingen. Dit leidt tot ongezonde margedruk, het wegvallen van merken, en uiteindelijk tot ontevreden klanten. Je zou in dat geval kunnen spreken van een lose-lose situatie’, aldus Alexander Belderok, lid van het management team van Roland Berger.Nederland kan dus nog veel leren op het gebied van samenwerking tussen supermarkten en hun leveranciers. Jumbo – sterk groeiend in zowel omzet als aantal – geeft het goede voorbeeld. ‘Doordat zij informatie ter beschikking stelt over het koopgedrag van haar klanten, kunnen leveranciers op de hoogte blijven van de verkoop per product en in bepaalde categorieën. Op deze manier kan bijvoorbeeld een out-of-stock situatie vermeden worden’, licht Belderok toe. ‘Dit resulteert in een hogere omzet voor de leveranciers én de supermarkt. Als we echter kijken naar samenwerking die ook samen denken vereist, bijvoorbeeld over gezamenlijke innovaties en schapindeling, dan kan absoluut nog veel winst worden geboekt.’