Decathlon lanceert sport marketplace
09-11-2021 (10:37) - Marketing
Decathlon heeft haar webshop - goed voor miljoenen Nederlandse klanten - halverwege dit jaar ook geopend voor andere merken en retailers. Zo vinden consumenten daar naast de welbekende Decathlon-merken Quechua, B'TWIN, Kipsta of Tribord, ook producten van partners waaronder Fitwinkel, Natusport en Renewd. Daarmee implementeert Decathlon een nieuw businessmodel, waarbij de website ontwikkelt naar een platform voor sport, welzijn en mobiliteit.
"Wij denken dat we door ons platform open te stellen voor partners, een nog volledigere invulling te kunnen geven aan onze missie. Onze missie is om sport op duurzame wijze toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen," aldus Hans Nieuwland, Marketplace Leader in Nederland. "De transformatie van webwinkel naar platform stelt ons in staat ons huidige assortiment verder uit te breiden, te verbeteren en tegelijkertijd nieuwe categorieën te openen om een nog bredere doelgroep te kunnen bedienen." Naast onder andere padelrackets van Adidas, sportvoeding van Natusport en hockeysticks van Brabo, werkt de grootste sportretailer van Nederland ook samen met partners waaronder Duijvestein Winterstore, Berg Toys, Hockeyhuis en Buffalo. Daarnaast heeft Decathlon de handen ineengeslagen met sportieve start-ups zoals Stasdock, Boled en Hen Sportswear. Momenteel kunnen partners alleen producten verkopen via het platform, maar in de toekomst wordt het ook mogelijk om diensten aan te bieden, zoals reizen en workshops.
"Wij denken dat we door ons platform open te stellen voor partners, een nog volledigere invulling te kunnen geven aan onze missie. Onze missie is om sport op duurzame wijze toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen," aldus Hans Nieuwland, Marketplace Leader in Nederland. "De transformatie van webwinkel naar platform stelt ons in staat ons huidige assortiment verder uit te breiden, te verbeteren en tegelijkertijd nieuwe categorieën te openen om een nog bredere doelgroep te kunnen bedienen." Naast onder andere padelrackets van Adidas, sportvoeding van Natusport en hockeysticks van Brabo, werkt de grootste sportretailer van Nederland ook samen met partners waaronder Duijvestein Winterstore, Berg Toys, Hockeyhuis en Buffalo. Daarnaast heeft Decathlon de handen ineengeslagen met sportieve start-ups zoals Stasdock, Boled en Hen Sportswear. Momenteel kunnen partners alleen producten verkopen via het platform, maar in de toekomst wordt het ook mogelijk om diensten aan te bieden, zoals reizen en workshops.
Positieve en impactvolle gemeenschap
Het is voor Decathlon van belang dat partners de missie delen om sport toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Zo kunnen ze samen een positieve en impactvolle gemeenschap creëren. Daarnaast is het een vereiste dat partners streven naar een meer duurzame, gezonde en actieve wereld. Nieuwland: "Inmiddels heeft Decathlon al een mooie eerste line-up aan partners die via het platform verkopen, maar ieder merk of iedere sportspecialist die waarde wil en kan toevoegen is welkom om dit kenbaar te maken via ons inschrijfformulier Verkopen via Decathlon."
Partners delen de Decathlon visie
In de praktijk coördineert Decathlon alle transacties via hun eigen e-commercekanaal, waarbij elke partner zelf instaat voor het verzenden en afhandelen van de bestelde producten of deze logistieke taak in de toekomst aan Decathlon uitbesteedt. Daarbij delen alle partners de Decathlon-visie, bieden ze klanten een duidelijke meerwaarde aan én stellen ze betaalbare kwaliteit voorop. Voor de technologie achter Verkopen via Decathlon, doet de sportketen een beroep op de expertise van Mirakl, wereldspeler in e-commerce. Via het Mirakl Marketplace-platform, beschikt Decathlon over een flexibel platform dat zich gemakkelijk kan aanpassen aan specifieke kenmerken van lokale markten.