Internet belangrijkste oriëntatiekanaal
30-09-2010 (09:23) - Marketing
Bij 41 procent van de aankopen wordt vooraf op internet naar informatie gezocht. Internet is daarmee - net als vorig jaar - het meest gebruikte oriëntatiekanaal. Voor het eerst is de informatie van het internet net zo vaak doorslaggevend bij aankopen van consumenten als de informatie van de winkelvloer. Dit blijkt uit de Multichannel Monitor 2010, een onderzoek van Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), uitgevoerd door Blauw Research.
Thuiswinkel.org en het HBD onderzochten voor het tweede jaar hoe de Nederlandse consument de verschillende kanalen (winkel, internet, print, telefoon) gebruikt in het oriëntatie- en koopproces van circa dertig productgroepen.
De helft van de Nederlanders gebruikt het internet regelmatig tot vaak bij de aanschaf van producten en diensten. Slechts een op de tien doet dit nooit. Reclamefolders en de website van de aanbieder zijn geraadpleegd bij ruim een vijfde van de aankopen. Bij een op de drie aankopen werden bezoeken aan winkels gebracht om informatie te vergaren. Het internet wordt vooral gebruikt voor prijs- en productinformatie terwijl men in de winkel juist kijkt of het product voldoet aan de persoonlijke wensen.
Over het algemeen kopen consumenten die zich alleen in een winkel oriënteren ook daadwerkelijk in een winkel. De overstap naar een aanschaf via het internet is nog beperkt. Van degenen die zich alleen op het internet oriënteren koopt 11 procent alsnog in een winkel. Men wil dan het product daadwerkelijk kunnen zien. Ook de betalingszekerheid is voor een klein deel van de consumenten reden om naar een winkel te gaan.