Juulr luidt Social Media-noodklok voor Nederlandse fashion industrie
04-04-2018 (09:43) - Marketing
Juulr, een internationaal georiënteerd influencer marketing bureau, heeft het afgelopen kwartaal de social media kanalen van ca. 100 Nederlandse modehuizen en -agentschappen onderzocht. Voor deze analyse heeft Juulr de Instagram, Facebook en YouTube kanalen van een significant deel van de fashionindustrie onder de loep genomen.
Op basis van deze Social Scan heeft Juulr geconstateerd dat het droevig gesteld is met de socials van deze vooraanstaande modemerken. Het ontbreekt veelal aan een goed uitgedachte strategie en bijbehorende contentplanning. Instagram wordt van de drie kanalen veruit het meest effectief gebruikt. Met de volgers op zowel Instagram als Facebook is echter te weinig interactie.
YouTube
Veruit de grootste kans voor de Nederlandse Fashionindustrie ligt bij de contentcreatie op YouTube. Ruim 85% van de geanalyseerde modemerken heeft in de laatste 2 jaar minder dan 5 video’s gepubliceerd. Het merendeel besteedt echter geen aandacht YouTube. Videocontent is daarmee het ondergeschoven kindje in de modebranche.
geen merkbeleving op social kanalen
Sjors Goemans, CEO bij Juulr: “De merkbeleving die zo fanatiek wordt nagestreefd bij offline events en in kledingwinkels wordt onvoldoende doorgetrokken naar de Social Media strategie. De filosofie en het karakter van het merk komt daardoor maar zelden terug op de social kanalen.”
Natuurlijk zijn er uitzonderingen stelt Goemans, denk aan merken als NA-KD, Valentino & ALIX the Label, maar over het algemeen valt er op het gebied van Social Media voor deze industrie nog veel te winnen.