Marketeer moet letten op ‘path to purchase’
24-11-2011 (08:41) - Marketing
Nederlandse marketeers die nu hun online strategie voor 2012 aan het formuleren zijn, moeten zich focussen op het path to purchase van de consument. Op die manier zullen ze – potentiële – klanten makkelijker binden aan hun merk en invloed uitoefenen op het aanschafproces. Owned en earned media hebben allebei een belangrijke rol in dit proces. Maar val Nederland in de social media niet te veel lastig op momenten dat ze hier niet mee bezig zijn. De online wereld biedt merken veel mogelijkheden, maar ze kunnen dat potentieel alleen maar realiseren via zorgvuldig toegepaste marketingstrategieën. Dit blijkt uit Digital Life 2011, uitgevoerd door TNS.
Nederland is een volwassen land op internetgebied. Bijna iedereen heeft toegang tot internet, we gebruiken het veel, vaak en ook al heel lang. Daarom gedragen we ons op het internet vaak anders dan mensen in opkomende markten. Voor hen is internet veelal nieuw, er gaat een wereld voor ze open, het heeft hun leven echt veranderd, in de online wereld kunnen ze hun gevoelens beter uiten. Ze springen meteen in internet 2.0. Nederlanders en met hen mensen in de meeste volwassen markten hebben dat minder. Waar in China de groei op digital gebied de pan uitrijst, moeten bedrijven in Nederland veel harder werken om invloed uit te oefenen.
TNS Digital Life 2011 is de meest uitgebreide beschouwing van online gedrag onder ruim 72.000 consumenten in 60 landen.
Waar we als Nederlanders veel tijd in steken is in ‘onderzoek’ naar merken en producten. We oriënteren ons uitgebreid en schaffen ook veel aan via internet. Inmiddels is het een hele kunst om tussen de websites van de fabrikant, die van retailers en consumenten review sites, prijsvergelijkingssites, informatie van (merk)vrienden op Facebook, banners en twitterberichten je uiteindelijke keuze te kunnen maken.
‘Voor bedrijven in Nederland is dit echter de plek waar veel groei te halen is’, zegt Martin Warmelink, directeur Technology & Media van TNS NIPO, het Nederlandse kantoor van TNS. ‘Is de interesse in een product of dienst eenmaal gewekt dan gaat de online consumer journey voor een belangrijk deel langs owned media zoals de eigen website waar bedrijven totale controle over hebben (84% gebruikt dat), maar in toenemende mate ook via earned media (gebruikt door 85%). Dit zijn websites waarop consumenten over producten schrijven en lezen. In deze categorie vallen ook sociale netwerken, blogs, twitter, consumentenvideo's (op bv Youtube) en natuurlijk de review en prijsvergelijkingssites.’