Nederlandse zorgverzekeraars niet social genoeg
24-01-2013 (08:31) - Marketing
Online conversaties worden door zorgverzekeraars nauwelijks zelf gestart. Rond Zilveren Kruis Achmea , gevolgd door OHRA en FBTO hangt het meest positieve online sentiment. In totaal veroorzaken 44 zorgverzekeraars samen in de laatste twee maanden van 2012 63.546 online berichten. De meeste berichten zijn op Twitter terug te vinden. Dit blijkt uit onderzoek van Porter Novelli en Clipit onder 44 zorglabels in Nederland.
Logischerwijs wordt verreweg het meest gesproken over de merken zelf en keywords als ‘zorgverzekering’. Dit wordt gevolgd door woorden als ‘euro’ en ‘premie’. Binnen alle gemeten conversaties komt opvallend vaak het woord ‘welke’ voor. Dit is een sterke indicatie van de vraag bij consumenten naar welke verzekeraar ze eventueel moeten overstappen. Zorgverzekeraars spelen hier vooral praktisch op in door vragen van consumenten te beantwoorden en het ‘in orde maken’ van de overstap.
Meer dan de helft van de gevonden berichten is terug te vinden op Twitter (65%) gevolgd door blogs (4%) en Facebook (3%). Menzis wordt van alle merken het meest op Twitter besproken. Van alle berichten die rond dit merk zijn verschenen komt bijna driekwart (72%) van Twitter. Hiervan stuurde Menzis 22% van de tweets zelf, het merendeel als gevolg van webcare-activiteiten.