Nieuwe toekomst voor rijdende winkel?

04-09-2014 (00:00) - Marketing

Bunzi Retail & Industry heeft samen met de HAS Hogeschool onderzoek gedaan naar de verpakkingsmogelijkheden voor supermarkten en food retailers in hun e-commerce-activiteiten.

Ook is de wetgeving rondom de logistiek van voedingswaren in kaart gebracht. Belangrijkste conclusie van het afstudeerproject van de opleiding Food Design & Innovation is dat supermarkten niet moeten uitgaan van één soort verpakkingsoplossing: de logistieke keten die ze kiezen bepaalt welke verpakking het beste werkt voor het optimaal koel houden van verse boodschappen.
 
Twee vierdejaars studenten van de studierichting Food Packaging analyseerden gedurende een half jaar de markt voor food e-commerce om een antwoord te krijgen op de vraag ‘wat is de beste manier om vers-, koel- en diepvriesproducten op de juiste temperatuur bij de consument te krijgen?’ Ze spraken met food retail ondernemers en consumenten en testten diverse verpakkingsmogelijkheden op het gebied van hygiëne, temperatuur en material samenstelling.
 
Annelies Clements, National Sales Manager bij Bunzl: ‘Er zijn drie logistieke stromen te onderscheiden in food e-commerce: verzenden door een extern bedrijf, zelf bezorgen en afhalen. Uit het onderzoek blijkt dat bij extern verzenden een groot aantal verpakkingsopties goed werkt. De verschillen zitten met name in de kosten, mate van duurzaamheid en marketingmogelijkheden. Bij zelf bezorgen is een goede koeltas essentieel en is het belangrijk dat deze in de juiste transportkrat past.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch