Online game voor promotie fruit werkt averechts

23-01-2013 (08:44) - Marketing

Online spelletjes voor producten of merken – waarin fruit bij kinderen wordt gepromoot, leiden niet tot het eten van meer fruit. Integendeel, kinderen eten na het spelen van deze spelletjes zelfs meer snoep in plaats van fruit. 
 
Dit blijkt uit onderzoek door communicatiewetenschappers van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hun bevindingen worden begin februari gepubliceerd in het vakblad The American Journal of Clinical Nutrition.
 
Daarnaast blijkt het spelen van een advergame waarin voedsel wordt gepromoot, ongeacht of het snoep of fruit is, bij kinderen te leiden tot een hogere calorie-inname dan wanneer de kinderen een advergame spelen over speelgoed, of helemaal geen spel. Kinderen die een online spel spelen waarin voor fruit of snoep wordt geadverteerd, eten veel meer snoep dan de andere kinderen.
 
De UvA-wetenschappers – Frans Folkvord, Doeschka Anschutz, Moniek Buijzen en Patti Valkenburg – onderzochten wat het spelen van advergames die snoep en fruit promoten voor effect heeft op de voedselinname van kinderen. Advergames worden steeds meer gebruikt om reclame te maken voor producten, met name door voedselfabrikanten.
 

Ook bekeken de onderzoekers of het spelen van de online spelletjes leidt tot het meer eten van een bepaald product en merk. De kinderen die een spel spelen waarin voor fruit of snoep wordt geadverteerd, eten hoe dan ook veel meer snoep dan de kinderen in de andere condities. Het merk is daarbij niet van belang. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch