Prijsstunten tast merkentrouw aan

12-08-2009 (11:35) - Marketing

Prijsstunten met merkartikelen in tijden van crisis heeft minder zin dan vaak wordt gedacht. De loyaliteit aan een merk wordt eerder aangetast dan versterkt bij prijsverlagingen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo naar de merktrouw van Europese consumenten.

Het verlagen van de prijs is uitsluitend effectief bij producten die al in een laag prijssegment vallen zoals bijvoorbeeld huismerken. Wanneer merken in het midden- of hogere segment hun prijzen verlagen, lijken consumenten juist het vertrouwen in dat merk te verliezen.

Drie op de tien ondervraagden gaf in dit geval aan dat ze 'allemaal hetzelfde zeggen' over het verlagen van de prijzen. Deze merken kunnen zich ook in tijden van crisis beter profileren met boodschappen over 'kwaliteit' en 'vertrouwen' in plaats van prijs.

 


Elsevier Retail

Reacties

Men verwacht dat dure producten een lange tijd hun waarde houden. Maar technisch gezien is dit onlogisch gezien vanaf productiezijde.
Want zo laag mogelijk gebleven productiekosten blijven kosten die blijven staan.
Naarmate het product blijft staan eet het inkomsten weg voor nieuwe producten.
Dit geld dus des te meer voor duurdere producten.
Het is veel logischer om juiste te dure merken goedkoper te maken en de toch al goedkope merken.
Het is onzin om vast te blijven te houden aan dure hebbedingetjes en ze te snel te willen kopen.
R.C. Bosman @ 16-08-2009 14:44 uur

Bureaus

Media

Economisch