QUISMA komt met ‘De zeven van QUISMA’

25-01-2012 (08:36) - Marketing

Marketeers beschikken over een grote gereedschapskist met allerlei tools om de doelgroep naar hun website te trekken, waaronder zoekmachine marketing (SEM), affiliate marketing, social media campagnes en display reclame. Maar hoe zorg je ervoor dat die bezoekers hun contactgegevens achterlaten of jouw product of dienst aanschaffen? Het online performance marketingbureau QUISMA heeft zeven praktische adviezen opgesteld om de conversie van een website te verhogen.
 
De zeven adviezen van QUISMA

1. Testen in plaats van discussiëren
Voor het verbeteren van een website is het niet voldoende om websiteconcepten alleen te bespreken, een test levert het beste concept. Een veel gebruikte methode is de splittraffic-test, de bezoekers van een website krijgen gedurende een bepaalde periode één van de twee varianten te zien. De bezoekers worden willekeurig toegewezen aan een variant. Vervolgens wordt per concept het gewenste conversiedoel gemeten en kan het beste concept gekozen worden.
 
2. Test websitevarianten die daadwerkelijk van elkaar verschillen 
Alleen als de websiteconcepten voldoende van elkaar verschillen, levert de splittraffic-test duidelijke resultaten op.

3. Optimaliseer waar het effect het grootst is
Optimalisatie kan op elke pagina van een website, maar is niet overal even zinvol. Begin op de pagina's met een hoog bezoekersaantal en eveneens een hoog percentage afhakende bezoekers. Het optimaliseren van deze pagina's zal snel resultaten opleveren.

4. Test individuele elementen
Een stap verder dan de splittraffic-test waarbij alleen websiteconcepten worden vergeleken, is een multivariate test. Hierbij wordt rekening gehouden met het effect van individuele elementen binnen een pagina. Denk aan de invloed van verschillende afbeeldingen, verschillende titels, enz. Multivariaat testen toont het effect van deze individuele elementen en selecteert automatisch de meest effectieve elementen.

5. Kopieer geen checklists
Op internet zijn veel algemene adviezen beschikbaar voor het optimaliseren van websites. Bedenk dat elke website een specifieke doelgroep heeft met eigen voorkeuren en gedrag. Vandaar dat alle veranderingen altijd getest moeten worden.

6. Conversie alleen is niet alles
Definieer duidelijke conversiedoelen en beoordeel de conversies op kwaliteit.

7. Blijf het toeval een stapje voor
Gebruik een goedgevulde database en test minimaal gedurende een periode van een week en twee weekenden.
 

De zeven adviezen worden uitvoerig besproken in de whitepaper Zeven gouden regels voor conversie-optimalisatie. De whitepaper is hier gratis te downloaden.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch