Randstad besteedt het meest aan reclame

22-09-2009 (10:06) - Marketing

Van de Nederlandse uitzendbureaus geeft Randstad het meeste geld uit aan reclame. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen. Het betreft reclame voor de bureaus zelf en dus niet voor de vacatures die ze plaatsen. De cijfers hebben betrekking op bruto mediabestedingen, oftewel zonder rekening te houden met kortingen.

Randstad Nederland spendeerde vorig jaar 7,569 miljoen euro aan reclame. Ten opzichte van 2007 is dat een toename met 13,9 procent. Tempo-Team Uitzendbureau staat tweede met 6,748 miljoen euro (+22,2%).

De nummers een en twee zijn uitzonderingen, want bij de meeste bureaus in de top-25 zijn de mediabestedingen juist gedaald. Een grote uitzondering is Maandag, dat vanwege een naamsverandering een grootse campagne lanceerde waardoor de mediabestedingen stegen met 14.828 procent.

Ook in de ranglijst over de eerste helft van 2009 prijkt Randstad bovenaan. Na Randstad (3,136 miljoen) volgen Maandag Detacheringsbureau (1,844 miljoen), Monster Worldwide Netherlands (1,123 miljoen), Nationale Vacaturebank (884.000 euro) en Partner in Search (836.000 euro).

In 2008 ging 40,1 procent van de mediabestedingen van uitzendbureaus naar televisie, 22 procent kwam terecht bij radio, 15,7 procent bij dagbladen, 7,6 procent bij vaktijdschriften en 6,2 procent bij interactief.

 


MDweekly

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch