Reclame Code Commissie tikt Essent op de vingers
19-11-2015 (07:59) - Marketing
De groots opgezette reclamecampagne '… hebben we niet, scherpste tarief hebben we wel' van 100% Essent-dochter Energiedirect is 'onjuist', 'misleidend' en mist 'essentiële informatie'. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie vandaag naar aanleiding van een spoedklacht, ingediend door energiebedrijven Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij.
In de tv-, radio-, en outdoor-campagne stelt Energiedirect zonder voorbehoud of toelichting het scherpste tarief te hebben voor de levering van energie. De Reclame Code Commissie zegt daarover onder andere:
“De in de uitingen gewekte indruk dat Energiedirect in alle gevallen de aanbieder met de laagste tarieven is, is onjuist. Omdat de gemiddelde consument door de onjuiste informatie over het bij Energiedirect te behalen prijsvoordeel ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend.”
blij met uitspraak
'We zijn heel blij met de uitspraak', aldus Harald Swinkels, CEO van de Nederlandse Energie Maatschappij. 'Het leert traditionele energiebedrijven als Essent dat zij, ook via hun sub-labels, gewoon ‘binnen de lijntjes moeten kleuren’. We hadden aanvankelijk vriendelijk verzocht om de campagne aan te passen, maar daar ging Essent niet op in.'
Sjef Peeraer, directeur van Budget Energie vult aan: 'Energiedirect heeft ten onrechte beweerd dat ze het scherpste tarief heeft. Daardoor zijn er nu vele Energiedirect-klanten die denken het laagste tarief te hebben, terwijl dat niet zo is. Wij gaan ervan uit dat Energiedirect deze klanten hierover zal informeren en het verschil zal bijpassen.'