‘Reclame moet eenvoudiger’

01-10-2010 (09:47) - Marketing

Gezinnen willen herkenbare, uit het leven gegrepen reclame met veel kleur en weinig tekst. Reclames moeten informatief en eerlijk zijn en bij voorkeur het product tonen. Dit blijkt uit onderzoek van het Familie Kenniscentrum waarin vaders, moeders en kinderen hun mening geven over reclame-uitingen in het algemeen, en specifiek over twaalf printadvertenties uit de branches Food, Automotive en Beeld & Geluid.

Advertenties die gezinsleden overtuigen voor een merk te kiezen, hebben gemeen dat ze een duidelijke, inhoudelijke boodschap communiceren. Gezinsleden willen geen overdrijvingen en onduidelijke termen. Het noemen van prijsinformatie blijkt een must en kleine lettertjes zorgen voor argwaan.
De in het onderzoek onderzochte Food-advertenties vindt de respondent het meest aantrekkelijk. Dit komt vooral door de entertainmentwaarde, vormgeving en kleur. Het is van belang dat de informatie, behalve waarheidsgetrouw, simpel en duidelijk is.

Voor de onderzochte Beeld & Geluid-advertenties geldt dat moeders graag een advertentie zien die sfeer en gezelligheid uitstraalt: 'Ik zou proberen een huiselijke sfeer te creëren, met gewone mensen.' Vaders vragen zich ook hier af of er niet minder gebruik gemaakt kan worden van Engelse en ingewikkelde termen. Kinderen willen vooral vrolijke kleuren en korte pakkende teksten.

Gezinsleden vinden de voorgelegde auto-advertenties vaak onduidelijk door de gebruikte termen. Vaders willen vooral duidelijkheid over de kosten en moeders willen alles weten over veiligheid en interieur. Ze willen niet teveel technische uitleg en zien het liefst echte mensen, en geen 'bling bling, snelle jongens of blonde dames'. Kinderen kiezen keer op keer voor humor en kleur, en gaan voor grappig en origineel.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch