Reclamewaakhond: slogan Dolfinarium is misleidend

21-10-2021 (13:39) - Marketing

Het Dolfinarium moet stoppen met de slogan 'Ontdek, Beleef en Bescherm'. Dat heeft de Reclame Code Commissie (RCC) bepaald na een klacht door dierenbeschermer Karen Soeters van House of Animals. De nieuwe reclameslogan is misleidend, want het wekt de indruk dat bezoekers dieren beschermen door een kaartje te kopen, en dat is niet waar.

De RCC heeft de slogan van het Dolfinarium onder het vergrootglas gelegd, nadat Karen Soeters een klacht indiende bij de RCC. Soeters: "Het Dolfinarium beweert al jaren van alles over het welzijn van de dolfijnen, zeeleeuwen en orka’s, maar ondertussen is het een grote leugen. Zo kan het dolfinarium nooit voorzien in de natuurlijke behoeften van dolfijnen, die van nature grote afstanden afleggen. Een dolfijn in een dolfinarium is een dier in een gevangenis. Daar is niets educatief aan en het is al helemaal geen belevenis."
 

'Bescherm'

De Reclame Code Commissie is over het woord 'bescherm' gevallen, in de combinatie met 'ontdekken' en 'beleven', want de drie woorden liggen in elkaars verlengde, zo staat in het oordeel te lezen: "Met 'bescherm' wordt naar het oordeel van de Commissie de suggestie gewekt dat je als bezoeker, door een kaartje te kopen en het park te bezoeken, direct een bijdrage levert aan de bescherming van de dieren. De aan het woord 'bescherm' voorafgaande woorden 'ontdek' en 'beleef' hebben immers de direct op de bezoeker betrekking hebbende betekenis van het ontdekken en beleven van de dieren en het park tijdens een bezoek, zodat het publiek het woord 'bescherm' ook in die specifieke context zal begrijpen. Dat deze dieren door een bezoek aan het Dolfinarium worden beschermd, blijkt nergens uit."

 


Bureaus

Media

Economisch