
Reputatie voetbal incasseert tegendoelpunten in onderzoek Hendrik Beerda
Wie aan sportland Nederland denkt, denkt al snel aan voetbal. Toch heeft deze balsport in vijf jaar tijd flink wat terrein verloren. Waar voetbal in 2020 de favoriete sport was onder Nederlanders, is het in 2025 gezakt naar de derde plaats. Wandelen en Fiesten nemen inmiddels de eerste en tweede plek in, zo blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek door Hendrik Beerda onder 84.000 respondenten.
Voetbal is dus niet meer de grootste jongen in het Nederlandse sportlandschap. De belangrijkste reden voor die daling is het aanhoudende supportersgeweld, dat veel fans vervreemdt van stadions en competities. "Het negatieve nieuws, met de rellen rond Ajax–Maccabi als dieptepunt, heeft voor een permanente schade voor het imago van de sport gezorgd", vertelt merkadviseur Hendrik Beerda.
Bij 65-plussers staat voetbal inmiddels zelfs pas op de vierde plek, achter schaatsen. Ook op het gebied van sport evenementen is de verschuiving zichtbaar: de Vierdaagse Nijmegen is nu het meest favoriete sportevenement van Nederland, boven de Eredivisie en Champions League. Beerda: "Tijdens de coronaperiode liep heel Nederland massaal buiten, maar toch bleef voetbal de populairste sport. In de tussentijd is er flink wat veranderd. De waardering voor voetbal is zo sterk gedaald dat wandelen en fietsen de sport qua reputatie voorbij zijn gestreefd."
Kleine kans op comeback
Beerda acht de kans op een comeback klein: "Nederlanders verwachten dat wandelen en fietsen zelfs nóg verder in populariteit gaan toenemen, terwijl voetbal niet verder komt dan een tiende plek op de lijst van verwachte groeisporten. Zelfs sportvissen heeft een rooskleuriger toekomstbeeld."
Voetbal laag op verlanglijstje
De merkadviseur ziet dat de voetbalsector nog veel kan leren van de schaatssport. "Waar schaatswedstrijden de sfeervolste sportevenementen van Nederland worden genoemd, scoort voetbal dramatisch laag. Op de ranglijst van supporterswaardering komt het voetbalpubliek niet verder dan de achttiende plaats. Het contrast is groot: Nederlanders genieten van de positieve sfeer op de ijsbaan, maar zien zichzelf niet graag op de voetbaltribune zitten. Zeker bij vrouwen staat een bezoek aan een voetbalwedstrijd heel laag op het verlanglijstje."
Succes wandelsport
Beerda over de koppositie van wandelen: "Het is niet alleen de meest ontspannende sport, het wordt ook gezien als de sympathiekste. Nederlanders ervaren hun medewandelaars als de prettigste sportgenoten. Dat beeld wordt versterkt door de kosten: wandelen is veruit de goedkoopste manier om in beweging te blijven. Juist in tijden van inflatie verklaart dat de toenemende populariteit."
Favoriete* sporten van de Nederlander in 2025 (+ positie in 2020)
1. (4) Wandelen
2. (2) Fietsen
3. (1) Voetbal
4. (3) Schaatsen
5. (5) Zwemmen
6. (7) Atletiek
7. (6) Wielrennen
8. (8) Tennis
9. (11) Volleybal
10. (9) Wintersport
11. (13) Watersport
12. (10) Gymnastiek
13. (14) Hockey
14. (16) Basketball
15. (19) Roeien
16. (17) Motorrijden
17. (15) Judo
18. (20) Badminton
19. (12) Handbal
20. (21) Klim- en bergsport
21. (18) Paardensport
22. (22) Korfbal
23. (23) Golf
24. (24) Sportvissen
25. (25) Bridge
Favoriete* sportevenementen en -competities die jaarlijks in Nederland plaatsvinden
1. Vierdaagse Nijmegen
2. Eredivisie
3. UEFA Champions League
4. TT Assen
5. Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
6. UEFA Europa League
7. Amstel Gold Race
8. Dam tot Damloop
9. Johan Cruijff Schaal
10. TOTO KNVB Beker
11. Keuken Kampioen Divisie
12. NN Marathon Rotterdam
13. ABN AMRO Open
14. Daikin NK Afstanden Schaatsen
15. Nederlandse Loterij NK Wielrennen
16. Daikin NK Allround & Sprint Schaatsen
17. FBK Games
18.TCS Amsterdam Marathon
19. The Dutch Masters - Indoor Brabant
*Populariteit wordt berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van de geholpen bekendheid, waardering en binding