Social media prima voor klagen over vakantie

15-11-2011 (09:56) - Marketing

Internet is verreweg het meest populaire kanaal als het gaat om het oriënteren op en boeken van een vakantie. Social media wordt nog weinig ingezet bij het oriënteren op een reisbestemming. Wel gebruikt men het om te klagen over de vakantie. Het advies en de ervaringen van vrienden wordt erg belangrijk gevonden in de oriëntatiefase. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek door Cendris naar het reisgedrag van Nederlanders onder 2218 consumenten.

 
Het onderzoek analyseert het gedrag van de consument van de oriëntatiefase tot de daadwerkelijke boeking van een reis. Hoewel de helft van de respondenten zich op een vakantiereis oriënteert via meerdere kanalen, is internet verreweg het meest gebruikte kanaal; bijna 90% van de consumenten gebruikt dit kanaal. Ook vrienden worden tijdens de oriëntatiefase om advies gevraagd: van de respondenten laat een vijfde zich door hen inspireren bij het kiezen van een vakantiebestemming. Schriftelijke bronnen als brochures en reiscatalogi blijven populair, ruim 20% van de consumenten gebruikt dit als informatiebron.
 
Het boeken van de vakantiereis gebeurt in meerderheid via het internet; 56% van de respondenten boekte hun laatste vakantie via internet. Slechts 16% boekte deze via het (offline) reisbureau en 15% per mail.
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch