Social shopping van invloed op online vergelijkingsgedrag
29-02-2012 (08:43) - Marketing
Consumenten betrekken vrienden steeds vaker bij het online vergelijken van producten. Social media zijn, zeker bij grotere webshops, vast onderdeel geworden van de online winkels. Niet alleen om zelf actief op aanwezig te zijn, maar met name voor de online deelbaarheid van de aanwezige producten. Beslist.nl signaleert in 2011 een toename in het gebruik van 'social shopping'.
Er is een duidelijke stijging te zien van online consumenten die via kanalen als Facebook en Twitter de hulp van vrienden inschakelen. Met name rondom vakanties, feestdagen en verjaardagen. Soms worden dingen puur ter kennisgeving gedeeld, een andere keer om echt mee te helpen beslissen. De belangrijkste toepassingen waarom producten via social media gedeeld worden zijn volgens Beslist.nl:
- Iemand op een product attenderen
- Vrienden via social media vragen om advies
- Te lachen om iets grappigs of opvallends dat zij online zijn tegengekomen
Consumenten vinden het belangrijk om de mening te weten van hun vrienden. Wanneer social media goed geïntegreerd zijn in een website, biedt dit een directe meerwaarde.