Supermarkten hekelen Fairfood
22-06-2007 (11:08) - Marketing
Supermarkten waarderen het initiatief van Fairfood om consumenten bewust te kunnen laten kiezen voor duurzame producten. Zij kunnen zich echter niet vinden in de systematiek die Fairfood hiervoor gebruikt. De organisatie richt zich op individuele producten en vraagt supermarkten om per product een vragenlijst in te vullen. Wanneer de vragenlijst niet wordt ingevuld of niet voldoet aan de systemen die Fairfood hanteert, krijgen de producten de beoordeling 'unfair'. Ook houdt Fairfood bij haar onderzoek geen enkele rekening met andere systemen of certificeringen die door supermarkten worden gebruikt. Bovendien heeft de organisatie geen boodschap aan andere initiatieven die supermarkten nemen om hun keten verder te verduurzamen.De supermarktbranche wil samenwerken aan een structurele aanpak naar meer duurzaamheid. Daarbij zijn de ideeën van maatschappelijke organisaties van harte welkom. Het CBL heeft de Tweede Kamerleden die de Stichting Fairfood ondersteunen, daarom uitgenodigd voor een gesprek.