Televisie favoriet bij donateurs, telemarketing niet
18-01-2013 (08:34) - Marketing
Donateurs vinden het prima om via televisieprogramma's benaderd te worden door goede doelen. Dat is een van de uitkomsten van het Nederlands Donateurspanel (NDP) van december 2012. De grootste ergernis is – niet verrassend – telemarketing.
Sinds 2007 meet WWAV ieder kwartaal het donateursvertrouwen in Nederland. De index van het donateursvertrouwen wordt samengesteld op basis van drie factoren: het geefklimaat, de geefbereidheid en het imago van goede doelen. WWAV bepaalt de vragen in overleg met het CBF.
Uit de meting blijkt dat televisie en radio het beste worden beoordeeld. Opvallend is dat e-mail door een deel positief wordt beoordeeld, terwijl een ander deel e-mail juist onprettig vindt. Verder blijkt dat het overgrote deel van de ondervraagden zich ergert aan telefonische benadering. Ook van werving op straat en werving aan de deur zijn veel mensen (jong en ouder) niet gediend.