‘Voor weed durft’: een Schiffmacher tattoo

29-06-2022 (08:37) - Marketing

Het plant-based merk Dutch Weed Burger, met zeewier als hero ingrediënt, gaat een samenwerking aan met Henk en Morrison Schiffmacher.
 
Deze legendes uit de tatoeage scene ontwierpen verschillende designs voor het merk, waarvan er een op de arm van oprichter Mark Kulsdom is getatoeëerd én ‘voor weed durft’: win een tattoo die wordt gezet door Morrison Schiffmacher.

Henk en Morrison Schiffmacher runnen samen een shop aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. Henk, inmiddels 70 jaar oud, draagt het stokje steeds verder over aan zijn dochter Morrison, die inmiddels ook als volleerd tattoo artist door het leven gaat. Die overdracht aan de volgende generatie is waar ook Kulsdom zich met zijn plant-based merk Dutch Weed Burger mee bezig houdt. Zijn intentie om de teloorgang van de biodiversiteit, de gezondheid van de planeet en het leed van de dieren tegen te gaan, komt vanuit een diepere plek:
 
“De georganiseerde samenleving zoals wij die kennen wordt bedreigd, door diezelfde organisatie gek genoeg. De vleesindustrie is de spin in het web van dit gevaar. Verandering van deze industrie is cruciaal voor de toekomst van onze planeet”. De Schiffmachers sluiten zich bij deze visie aan. Ook voor hen is het duidelijk dat er nu verandering moet komen. Ter ere van het 10-jarige jubileum van Dutch Weed Burger sluiten beide partijen een iconische samenwerking voor een boost van de plant-based movement.
 

“Uit de sloot, zo op je brood”

Toen Kulsdom en de Schiffmachers elkaar voor het eerst ontmoetten was er meteen vuurwerk. “Uit de sloot, zo op je brood”, schudde Henk als nieuwe slogan uit zijn mouw, toen hij hoorde over het zeewier uit de Oosterschelde als hero ingrediënt van de producten van Dutch Weed Burger. Zijn dochter Morrison bleek al fan: “Ik koop de Weedburger geregeld. Super lekker! Het is zo gemakkelijk om vlees links te laten liggen, wanneer het ‘nieuwe’ eten zo goed smaakt”. De samenwerking is snel bezegeld.
 

Zee als inspiratie

Henk Schiffmacher en dochter Morrison ontwierpen voor Dutch Weed Burger meerdere designs met de zee als inspiratie. Een terugkomend thema bij het merk en een match met het vakgebied van de Schiffmachers; zeelieden waren in de 18e eeuw immers de tattoo-pioniers. “We werken al langer met het zee-thema, omdat zeewier een van onze belangrijkste ingrediënten is. Dit zorgt voor een  umami smaak en zit ook nog eens bomvol met goede voedingsstoffen zoals mineralen en eiwitten,” vertelt Mark Kulsdom. “Daarbij is de sailor tattoo een klassieker. Wist je dat je vroeger je tatoeages moest verdienen? Zwaluwen stonden voor 5000 zeemijlen afgelegd, een anker stond voor het feit dat je de Atlantische oceaan over was gevaren en een zeilschip als je Kaap Hoorn was rondgevaren. Een schip in combinatie met onze signature Weedburger, dat leek me een geweldig symbool om dit 10-jarige avontuur mee te prijzen”.
 

Win een tattoo

De ontwerpen van de Schiffmachers zullen op verschillende manieren terugkomen bij Dutch Weed Burger. Eén daarvan werd door Henk op dinsdag 28 juni op de arm van oprichter Kulsdom getatoeëerd om zijn missie te vereeuwigen: het op de schop gooien van het traditionele voedingspatroon en de bijbehorende industrie. En waar menig tattoo-fan jaloers zal zijn op zo’n echte Schiffmacher, ligt er nu een mooie kans. Vanaf nu bevatten alle producten van Dutch Weed Burger een maand lang een QR-code waarmee consumenten kans kunnen maken op een tattoo naar keuze die wordt gezet door Morrison. ‘Voor weed durft’ natuurlijk. Hiermee wordt direct een link gelegd naar de introductiecampagne voor het nieuwste product van het plant-based merk, de Sea Sticks, die vanaf nu in de schappen van de Albert Heijn liggen.
 

Over Dutch Weed Burger

Dutch Weed Burger is een Amsterdams plant-based merk en onderdeel van LIVEKINDLY Collective. De producten zijn verrijkt met lokaal geteeld zeewier uit de Oosterschelde en hebben daarom een unieke umami smaak en een boost aan goede voedingsstoffen zoals mineralen en eiwitten. Het bedrijf is in 2012 opgericht door Mark Kulsdom, samen met Lisette Kreischer.
 
De eerste Weed Burgers werden verkocht vanaf een handgemaakte bakfiets in de straten van Amsterdam. Hier werd de iconische burger geboren en werd het een cult-hit op Nederlandse festivals. Dutch Weed Burger kwam vervolgens op het menu te staan van verschillende restaurants waarmee het pioniersmerk startte met het maken van positieve impact op de plantaardige trend in Nederland en daarbuiten. Sinds 2021 zijn de producten ook verkrijgbaar bij Albert Heijn en Jumbo, en te bestellen bij online supermarkten Crisp en Picnic.  

Bureaus

Media

Economisch