Aandeel online advertentiebestedingen naar 13%
19-06-2007 (10:41) - Media
Het aandeel aan online advertisingbestedingen in Nederland wordt geschat op dertien procent. De bruto bestedingen bedroegen 564 miljoen euro. Dit blijkt uit een recent uitgevoerd onderzoek van IAB Europe en PriceWaterhouseCoopers. Volgens hetzelfde onderzoek bedroegen de bruto online advertisingbestedingen in 2006 ruim 8 miljard euro. IAB Europe verzamelde data afkomstig van de dertien lokale IAB’s en liet deze analyseren door PWC. Het onderzoek hanteert de volgende categorisering: display advertising, classifieds en directories, search en email advertising.Het Verenigd Koninkrijk heeft het grootste marktaandeel op Europees niveau met een aandeel van 39 procent (€ 3.101 miljard), gevolgd door Duitsland met 22 procent (€ 1.752 miljard) en Frankrijk met 15 procent (€ 1.179 miljard). Nederland staat op een vierde plaats met een marktaandeel van 7 procent, direct gevolgd door Italië met 6 procent en € 480 miljoen aan bestedingen. Spanje, Denemarken, België, Oostenrijk, Finland, Griekenland, Slovenië en Kroatië nemen de overige 12 procent voor hun rekening, goed voor in totaal € 927 miljoen aan bruto bestedingen.
31 procent van de bruto online advertisingbestedingen ging naar display advertising; 45 procent werd besteed aan search advertising; 22 procent aan classifieds en directories; en 2 procent aan e-mail advertising.