Audiomarkt zakt verder weg

15-01-2008 (09:45) - Media

De Nederlandse audiomarkt is vorig jaar met zeven procent gekrompen. Daar staat tegenover dat de Nederlandse muziekexport met tien procent is gestegen. De daling van de audiomarkt wordt volgens de brancheorganisatie veroorzaakt door de afnemende verkopen van singles en muziek-dvd’s. De Nederlandse albummarkt is in 2007 ‘nagenoeg stabiel’gebleven, wat dus neerkomt op een lichte daling. Dit komt met name door een sterke stijging in de verkopen van albums in het vierde kwartaal van 2007. In die periode werd in totaal voor €81,8 miljoen aan muziekproducten verkocht. De downloadmarkt liet in 2007 een stijging van bijna 20% zien en komt op een totale omzet van €12 miljoen, zo blijkt uit cijfers van de NVPI.
De opbrengst van de export van Nederlandse muziek bedroeg in 2006 35,9 miljoen euro. Ongeveer 24,8 procent van de Nederlandse muziekexport in 2006 komt op het conto van concerten in de dancemuziekwereld. Op het moment dat de muziekreleases hierin worden meegenomen, komt het percentage op 36,8 procent. Dit blijkt uit gegevens van Perfect & More, dat onderzoek deed in opdracht van Buma Cultuur in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

Entertainment Business

Bureaus

Marketing

Economisch