Bacio voor de gewone Nederlandse vrouw
06-02-2008 (10:00) - Media
Zijn er nog gaten in de tijdschriftenmarkt? Absoluut, vonden Hanneke van Onna en Petra Boots. Volgende week lanceren zij samen het nieuwe glossy weekblad Bacio, uitgegeven door hun eigen, kersverse uitgeverij BACIO Media BV. De twee leerden elkaar kennen bij Audax, waar Boots tot voor kort hoofdredacteur van roddelblad Weekend was. ReclameWeek sprak kort met de vrouw van de commerciële kant, Van Onna.Wie is de lezeres van Bacio?
Van Onna: ‘We hebben niet echt een ijkpersoon, ik ben niet zo van het doelgroepdenken. Bacio zit tussen het roddelsegment en de vrouwenbladen in. We vonden dat tijdschriften een beetje zure bijtoon hadden. Het gaat om roddelen, afzeiken, negatieve toon, insinuaties. We misten een magazine dat je een blij, positief gevoel zou geven.’
Vandaar ook te de titel, dat ‘kus’ in het Italiaans betekent?
‘Ja, een kus is een fijn gevoel. Met zo’n insteek creëer je bovendien een positief umfeld voor adverteerders. En Nederlandse sterren, die een belangrijk onderdeel zijn van het tijdschrift, zijn dan sneller bereid hun verhaal te doen.’
Volgens Adformatie gaan jullie vooral concurreren met Gala en Grazia.
‘Dat is iets te snel geconcludeerd. Grazia richt zich vooral op fashion, iets wat wij veel minder doen. En Gala gaat vooral om buitenlandse sterren. Bij ons gaat het om BN’ers, om inner en outer beauty, astrologie, lifestyle, reizen en wonen. En alles 100 procent roddelvrij. En heel belangrijk: Bacio kost maar 1 euro.’
En na de introductieperiode verhogen jullie de prijs?
‘Nee, het is en blijft 1 euro. Je ziet dat de prijs van weekbladen steeds meer omhoog gaan en tegen de twee euro aanschurken. Dat is veel geld voor de gewone Nederlandse vrouw, voor wie wij dit blad maken. Daarom houden wij de prijs laag, zonder dat het blad aan kwaliteit inboet.’
Normaal worden nieuwe tijdschriften ver van tevoren aangekondigd. Waarom hebben jullie dat anders aangepakt?
‘We zagen het nut er niet echt van in. Het zou alleen handig zijn om adverteerders te trekken, maar loopt ook zonder media-aandacht heel goed. Ik wil er niet te veel over zeggen, maar Petra is natuurlijk pas sinds kort weg bij Audax, dus we wilden het niet aan de grote klok hangen. (lachend:) En we doen alles een beetje anders’
Jullie hebben samen het plan voor Bacio opgezet?
‘Ja, en we zijn daarvoor ook samen een eigen uitgeverij gestart. Wij zijn allebei aandeelhouders, en daarnaast zijn er twee grote investeerders. De één zit in het vastgoed, en de ander heeft een grote kledingketen.’
Hebben jullie al reacties uit het vak gehad?
‘Niet echt, eigenlijk. Er zijn wel mensen hier en daar die zeggen dat het niks zal worden, maar daar trekken we ons niks van aan. Critici zijn er altijd. Onder adverteerders en mediabureaus was er een gezonde dosis scepsis, maar iedereen was ook erg enthousiast.’
Is het prettig nu eigen baas te zijn?
‘Absoluut. Je hoeft niet meer alles in drievoud bij zes verschillende mensen in te leveren. Omdat we geen andere bladen uitgeven, kunnen we ons helemaal hierop richten en die prijs ook zo laag houden. Dankzij onze investeerders kunnen we gebruik maken van een enorm zakelijk netwerk, waardoor het aantrekken van adverteerders heel voorspoedig loopt. Meer stress? Jawel, maar het is fijne stress.’
Het eerste nummer van Bacio verschijnt volgende week woensdag in de winkels. Dinsdagavond is in de Supperclub een grote lanceringsparty.