BNR gaat geld vragen voor podcasts

24-03-2023 (10:30) - Media

De nieuwe hoofdredacteur van BNR, Marc Adriani, focust serieus op de podcasts die de zakenzender maakt. Om dat te onderstrepen zal BNR in de tweede helft van dit jaar komen met een model waarin het geld vraagt voor podcasts aan gebruikers.

Dat laat Marc Adriani, sinds januari hoofdredacteur bij BNR, weten in een uitgebreid interview met Fonk magazine 361 (verschijnt 12 apri aanstaande). 'Podcastapp Podimo (Netflix voor podcasts, red.) doet dat ook al natuurlijk door een abonnementsmodel en dat volgen wij op de voet. Ik denk dat je bij ons moet denken aan bepaalde titels van podcasts die je in abonnementsvorm verkoopt.'
De vorm zal in de tweede helft van het jaar bekend worden. 'Dat moeten we nog onderzoeken. Je kan het bijvoorbeeld doen zoals De Zelfspodcast van Sander Schimmelpenninck dat deed; bepaalde content in abonnementsvorm, maar ook een gedeelte gratis houden.'

Kwetsbaar businessmodel

Het businessmodel van podcasts is nog best kwetsbaar door de relatief beperkte groep luisteraars en de onbekendheid bij adverteerders. 'We geloven in een klantrelatie met ons publiek zoals de FD-redactie die ook heeft. We gaan natuurlijk geen geld vragen voor podcasts die al gesponsord zijn zoals Nexus, het programma over tech dat gesponsord wordt door Microsoft.'

Afgelopen december was de BNR-podcast Boekestijn en De Wijk de populairste met gemiddeld meer dan 423 duizend downloads per week. BNR was van alle podcastnetwerken de nummer 2 in die maand (na de NPO) met meer dan een miljoen wekelijkse downloads. BNR is onderdeel van de FD Mediagroup.

 


Bas Hakker

Bureaus

Marketing

Economisch