Credits Media gaat de grens over

28-04-2008 (11:01) - Media

Een Nederlandse uitgever met internationale ambities, dat is Eugen van de Pas. Met zijn Credits Media start hij op de Duitse markt met twee landentitels: Italien Magazin en Spanien Magazin. RW Online vroeg hem naar het hoe en waarom van deze move.

‘Aanvankelijk wilden we naar Engeland, maar daar waren al drie, vier bladen over Frankrijk en een paar over Italië’, zegt Eugen van de Pas. Met Credits Media geeft hij vijf titels uit, waaronder twee echte landentitels: Italië en Leven in Frankrijk. Daarnaast is er Joie de Vivre, een blad over de méditerrannee. Los daarvan verschijnen ook nog BLVD Man en Credits. ‘Aangezien de Engelse markt overvol is, zijn we naar Duitsland gaan kijken’, zegt Van de Pas. Na het eigen land zijn Spanje en Italië de populairste vakantiebestemmingen. Aangezien Joie de Vivre Spanje recent als thema had, lag Spanien Magazin voor de hand. Maar waarom niet ook een Leben in Frankreich? ‘Een groot deel van de advertenties is afkomstig van makelaars voor tweede huizen. Maar als Duitsers iets niet doen is het een huis kopen in Frankrijk. Frankrijk ligt nog altijd heel gevoelig. Ze hebben elkaar een paar honderd jaar de hersens ingeslagen, de Eerste Wereldoorlog wordt nog altijd herdacht, net als de Tweede. Elk dorpsplein heeft een monument voor WO I. Er is bestaat overigens wel een Frankreich Magazin, maar dat is bijna een catalogus.’

Lifestyle
Zo bestaan er ook Duitse bladen over Spanje en Italië, maar die bieden alleen toeristische tips. De bladen van Credits Media bieden een complete lifestyle: architectuur, design, mode, een complete manier van leven. ‘We willen dat typische gevoel van vakantie meenemen.’ Om de Duitsers aan de bladen te laten wennen, zullen toeristenzaken worden meegenomen, maar dan in de vertrouwde, rijke opmaak. Paul van Eijndhoven is hoofdredacteur van Italië en nu ook van de Duitse versie. In hoeverre lijken deze bladen op elkaar? ‘Deels zijn het vertaalde artikelen, maar een aantal onderdelen zijn speciaal voor de Duitse bladen opgezet zoals een Duitse columnist. Rubrieken wijken hier en daar af, omdat producten niet altijd in Duitsland verkrijgbaar zijn. De verhalen gaan over Duitsers in Italië in plaats van Nederlanders. Maar artikelen over wonen zullen zowel voor Nederlanders als Duitsers even interessant zijn, die zullen dus worden vertaald.’ Van de Pas voegt daaraan toe: ‘En er staan dus meer toeristische tips in, omdat lifestyle nog verder moet worden geïntroduceerd.’

Hoe druk is het op de Duitse bladenmarkt? Van de Pas: ‘Minstens zo druk als in Nederland. Ik krijg een nieuwsbrief van de distributeur en elke week staan daar nieuwe bladen op. Maar het verschil is dat je daar veel gerichter kunt distribueren. De oplage is gek genoeg ongeveer even groot als in Nederland, maar hij wordt daar meerdere keren verspreid. Retouren gaan niet zoals hier in Nederland de papiervernietiger in, maar ze worden opnieuw uitgezet. Dat kan niet met een week- of een maandblad, maar wel met ons soort bladen. Om die reden zetten we ook geen seizoen op de Duitse bladen. Zo gaat het een half jaar mee. Ik vond het het ei van Columbus, eerlijk gezegd.’ Van de Pas geeft aan hoe druk het is: ‘We hebben niet op ons blad gezet dat we nieuw zijn. Doen we dat wel, dan sturen de winkeliers het blad meteen terug. Je moet als het ware per ongeluk in het schap terechtkomen. Doen alsof je al jaren bestaat.’ De Duitse distributeur is onder de indruk: die ziet het zitten en daar vertrouwt Van de Pas op. ‘Maar we doen het heel rustig aan. We beginnen met twee keer per jaar, daarna verhogen we de frequentie. Laat ons maar lekker nestelen in dat kleine niche-je. We zijn het eerste lifestyle-landenblad, dus we zijn sowieso al beter, rijker, warmer.’

Duitsers
Credits Media begint met Italien Magazin, over anderhalve maand komt Spanien Magazin erbij. Denk je ook aan uitbreiding naar andere landen? Eén land kun je absoluut schudden, heeft Van de Pas ervaren: ‘Engeland. Ik heb ook wel eens nagedacht over Scandinavië, maar daar heb ik te weinig kennis van.’ Dus richt Van de Pas zich voorlopig op Duitsland. ‘Het werkt lekker met Duitsers. Andersom zie je het ook: uitgever G + J is hier snel groot geworden. We liggen elkaar wel, Duitsers en Nederlanders.’ 

Bureaus

Marketing

Economisch