Dagbladen niet met vakantie
17-06-2011 (09:17) - Media
Geen zomerdip in bereik dagbladen. Uit de laatste bereikcijfers blijkt wederom dat Nederland de gehele zomer massaal de krant blijft lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd. Ook in de zomermaanden lezen dus ruim 9,2 miljoen Nederlanders iedere dag een papieren krant.
Door de nummerbereikmethode van NOM Media sinds 2008, weten we dat het bereik van dagbladen structureel stabiel blijft door het jaar heen. Dankzij deze publicaties wordt de transparantie van printmedia als advertentiekanaal steeds groter. Uit de gegevens over 2010 blijkt wederom dat het bereik van betaalde dagbladen het gehele jaar constant is. Voor adverteerders betekent dit dat zij kunnen rekenen op een gegarandeerd bereik. Het typische Nederlandse dagbladlandschap met zijn hoge percentage abonnees en een goede distributie in binnenland en buitenland zijn hier debet aan. Ook de vakantiespreiding heeft een positieve invloed. Hoewel het bereik van dagbladen kleine schommelingen vertoond, doorbreekt het bereik in geen enkel seizoen de statistische betrouwbaarheidsmarge.
Daar waar andere media programmeringen aanpassen aan het zomerseizoen of verschijningsfrequenties verlagen, blijven dagbladen dagelijks het nieuws brengen. Immers de nieuwsbehoefte van de lezers is ook in de zomer onverminderd hoog.
‘Omdat veel adverteerders de neiging hebben om hun reclame-inspanningen in de zomer terug te schroeven, laten zij kansen liggen. Echt zonde.’ volgens Olaf Croon, directeur Cebuco. ‘Ten eerste is de zomer een unieke gelegenheid om met geringe inspanningen veel reclamedruk te genereren. Immers, wanneer de concurrenten zich stil houden, weet een adverteerder eenvoudig relatief veel mediadruk op te bouwen. Een voorsprong die de adverteerder in het najaar geen windeieren legt. En media-exploitanten hebben vaak aantrekkelijke zomeraanbiedingen. Op deze manier kan adverteren in de zomer in dagbladen dubbel aantrekkelijk zijn.’