Dagbladreclame irriteert niet

13-09-2007 (11:08) - Media

Dagbladen zijn anno 2007 nieuwsbrenger nummer één, zo blijkt uit het jongste Mediabelevingsonderzoek uitgevoerd door TNS/NIPO en bureau Veldkamp. Dat nieuws wordt door de miljoenen dagbladlezers ook als nuttig en geloofwaardig beschouwd. Bovendien laten de dagbladen de andere in het onderzoek gemeten mediumtypen ver achter zich als het gaat om het vermogen om mensen te raken.
Uit het onderzoek komt heel duidelijk naar voren dat dagbladen houvast bieden in een tijdperk waarin mensen worden overspoeld met informatie, waar het gratis nieuws letterlijk op straat ligt en het internet oneindig is. De dagbladen scoren het hoogst op de informatiefactor (bood nieuws, gaf nuttige en geloofwaardige informatie, helpt bij het vormen van een mening) en de geraaktheidsfactor (weten mensen te raken).

Als het gaat om nieuwsbrengen, geloofwaardigheid en duiding geven staan dagbladen dus bovenaan. Niet voor niets zijn miljoenen mensen bereid te betalen voor hun krant, sterker nog, maar liefst 87 procent van de oplage wordt dagelijks bij de mensen thuisbezorgd, omdat ze hebben gekozen voor een abonnement. Wat betreft betrokkenheid (identificatiefactor) staan betaalde dagbladen op de tweede plaats in dit onderzoek.
Een andere belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat dagbladen na bioscoop de belangrijkste leverancier van gespreksstof zijn. De lezer laat zich informeren door zijn krant, raakt erdoor bewogen en bespreekt het met zijn omgeving.

Dat deze beleving zijn weerslag heeft op de advertenties in de krant laat zich raden, ook dat is in dit onderzoek bekeken. Dagbladreclame biedt de lezer nieuwe, nuttige en geloofwaardige informatie. Van alle mediumtypen irriteert dagbladreclame de mediaconsument vrijwel het minst. Dagbladreclame wordt door de lezer gepercipieerd als een onderdeel van de krant, waarbij hij zelf de keuze heeft die wel of niet te bekijken. Dagbladlezen valt moeilijk te combineren met een andere activiteit, merken uit de advertenties kunnen dan ook profiteren van de onverdeelde aandacht van de lezer.
Net als het mediumtype zelf scoort ook dagbladreclame hoog op de identificatiefactor. Behalve bij de redactie voelen de lezers zich dus ook snel betrokken bij de commerciële boodschappen in de krant.

Bureaus

Marketing

Economisch