Daling mediabestedingen zet door

02-02-2010 (09:55) - Media

De bruto mediabestedingen voor producten en diensten in Nederland zijn in 2009 met 3,1% (193,2 miljoen euro) gedaald tot iets meer dan 6 miljard euro. De kredietcrisis die in het laatste kwartaal van 2008 begon heeft tot en met het derde kwartaal van 2009 een negatieve invloed gehad op de ontwikkeling van de bruto mediabestedingen. In de eerste drie kwartalen van 2009 namen de bruto mediabestedingen af. Pas in het vierde kwartaal werd met een stijging van 0,9% een voorzichtig herstel zichtbaar. Die stijging is overigens wel gerelateerd aan het laatste kwartaal van 2008 toen de bestedingen met 3,5% daalden als gevolg van de kredietcrisis. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen.

Vrijwel alle mediumtypen hadden te maken met teruglopende bruto mediabestedingen. Opvallend is dat de bruto mediabestedingen voor producten en diensten in dagbladen met 880 miljoen euro op exact hetzelfde niveau uitkwamen als een jaar geleden. Over het algemeen is de indruk dat juist dit mediumtype, naast de concurrentie van internet, het meest te lijden heeft van de economische malheur. Internet daarentegen zag de bruto mediabestedingen dalen met ruim 9%. Ook dit mediumtype is niet immuun voor het feit dat bedrijven kritisch naar hun advertentiebudgetten kijken. Wel betreft het hier voornamelijk de bestedingen aan het ‘traditionele’ online display advertising.

De grootste daling van de bruto mediabestedingen vonden, ondanks de nullijn bij dagbladen, plaats in print. Publiekstijdschriften hadden te maken met een daling van ruim 16%, terwijl vaktijdschriften de bruto mediabestedingen met bijna 20% zagen dalen. Deze terugloop is mede het gevolg van met name kleinere en incidentele adverteerders die hun advertentiebudgetten grotendeels of zelfs geheel terugschroefden.

Ten opzichte van een jaar eerder zijn de bruto mediabestedingen aan Televisie in 2009 licht gedaald (0,7%). Na een daling in het eerste (-0,5%), het tweede (-4,2%) en het derde kwartaal (-3,2%), is er in het vierde kwartaal een stijging van 4,1% geregistreerd voor dit mediumtype. In totaal waren er drie mediumtypen die groei noteerden over heel 2009: Folders met 2,4%, Sponsored Magazines met 3,0% en Bioscoop met 3,6%. Die laatste profiteerde van een uitzonderlijk goed filmjaar met toenemende bezoekersaantallen.

De bruto mediabestedingen aan Radio (-8,2%), Out of Home (-3,7%) en Nieuwsbladen (-15,7%) namen af in 2009. Al deze mediumtypen noteerden ook een daling over de individuele kwartalen van 2009, alleen Out of Home heeft in het vierde kwartaal een groei geboekt van 3,9%.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch