
Gezond alternatief op social media Follow start crowdfunding
De Nederlandse start-up Follow start met een crowdfundingscampagne op het platform Eyevestor. Het bedrijf ontwikkelt een sociaal netwerk dat niet is gericht op het maximaliseren van schermtijd, maar op het verbeteren van de kwaliteit van leven.
Volgens de oprichters hebben bestaande sociale media een grote invloed op de samenleving, maar dragen ze vaak bij aan eenzaamheid, afleiding en polarisatie. Follow wil hier een alternatief voor bieden door technologie en kunstmatige intelligentie in te zetten om juist verbinding, fysieke beweging en positieve impact te stimuleren.
Oprichter Martijn Lindeman: "Follow werkt aan een platform dat succes niet meet in likes en volgers, maar in gedeelde maaltijden, nieuwe vriendschappen, meer beweging en meer rust. De gewenste resultaten zijn: betere gezondheid, meer verbinding en een hogere levenskwaliteit."
Follow Foundation
Via de crowdfunding kunnen particulieren investeren in het platform en vanaf het begin mede-eigenaar worden. Investeerders krijgen naast certificaten ook een stem in de benoeming van het bestuur van de Follow Foundation, dat zal fungeren als onafhankelijke missie-bewaker en impactfonds. Daarmee heeft Follow een primeur als 's werelds eerste steward-owned sociaal netwerk.
De eerste financieringsronde heeft een doelbedrag van €500.000, dit bedrag kan worden uitgebreid tot maximaal €2 miljoen. De campagne is bereikbaar via follow.global.