
De nieuwe mediamagnaten: hoe zoekmachine-specialisten de contentindustrie domineren
Er vindt momenteel een machtsverschuiving plaats in de media-industrie, waarbij technische SEO-expertise het geheime wapen lijkt te zijn. Je zou kunnen zeggen dat deze kennis hetgene is dat je nodig hebt om te scoren en jouw content de aandacht te geven die het verdient. Maar wat is zoekmachine marketing nu echt? En hoe kun je dit succesvol toepassen?
Wat is zoekmachine marketing / Search Engine Marketing?
We beginnen met een korte introductie, die je kunt skippen als je hiermee al bekend bent. Bij zoekmachine marketing, in het Engels SEM genoemd, gaat het om alle methodes die je kunt inzetten om een website vindbaar te maken in zoekmachines. Waaronder betaalde opties (zoals betaalde online advertenties), en onbetaalde mogelijkheden (zoals het aantrekken van organisch verkeer).
Mocht je niet zo bekend zijn met de term SEM, dan klinkt de term SEO je waarschijnlijk wel bekend in de oren. SEO is als het ware de optimalisatie van SEM, waarbij je doelgericht te werk gaat.
Om het verhaal even af te maken, bestaat er dan ook nog SEA, wat staat voor Search Engine Advertising. Waarbij het dus gaat om het plaatsen van advertenties die worden getoond in de zoekresultaten (tegen betaling).
Hoe pas je SEM succesvol toe?
Dit is de vraag die een groot deel van ondernemend Nederland bezighoudt, en waar geen kant-en-klaar antwoord op kan worden gegeven. Er zijn meerdere dingen die samen moeten vallen, om vervolgens succes te boeken via SEM.
Veel ondernemers, waaronder de echte media magnaten, schakelen dan ook een zoekmachine marketing bureau in om hierbij te helpen. Dit betekent meer expertise, andere inzichten, extra creatieve ideeën en (als het goed is) betere prestaties.
Het belang van de juiste content
Er zijn echter wel een aantal dingen die niet mogen ontbreken aan een SEM strategie, waarvan goede content er één is. Want hoe goed je SEO, SEM en SEA strategieën ook zijn, alles valt en staat uiteindelijk bij de content.
Dit kan een goede presentatie zijn van je product of een duidelijke omschrijving van een dienst, maar ook een hilarische video of een waardevolle tutorial. De informatie die je verspreid moet van kwaliteit zijn, maar ook aansluiten op de doelgroep die je wil aanspreken.
Want als het hieraan ontbreekt, zal zelfs de beste zoekmachine marketing niet zorgen voor de gewenste prestaties.
Specifieke doelstellingen
Iets anders dat zoekmachine marketing ten goede komt, is het stellen van duidelijke doelen. Het liefst specifieke doelstellingen, waar vervolgens gericht op kan worden ingespeeld. Zo is het makkelijker om de prestaties te meten en waar nodig aanpassingen te doen.
Iets dat met SEA makkelijker is op de korte termijn, aangezien het snel duidelijk is of een bepaalde advertentie het gewenste resultaat heeft. SEO is een strategie waarvan de prestaties pas op de langere termijn duidelijk worden.
Slotwoord
De meeste mediamagnaten investeren in een diverse marketingmix, waarbij meerdere SEM strategieën tegelijkertijd worden ingezet. Hier stopt het niet bij, want vervolgens zal deze methode worden ge-evalueerd en aangepast. Dit is een continu (en tijdrovend) proces, waarbij een online marketing bureau je dus kan helpen.