Exclusief filmfestival voor mobiele filmpjes
10-01-2008 (10:16) - Media
Iedereen heeft tegenwoordig 24/7 een camera bij zich. Gevolg: een aanzienlijk aandeel van ‘burgers’ in de journalistiek en nieuwe kunstvormen met mobiele video’s. Het Groninger Forum, een nieuw multi-disciplinair initiatief, zag hierin een belangrijke maatschappelijk relevantie ontwikkeling en besloot een festival eraan te wijden: Viva la Focus, waar alleen filmpjes worden getoond die met de mobiele telefoon gemaakt zijn.Deelnemers kunnen vanaf 1 februari hun zelfgemaakte video uploaden op www.vivalafocus.nl. ReclameWeek sprak met projectleider/programmacoördinator Gerda Vrugteman.
Waarom organiseren jullie dit festival?
‘Het feit dat iedereen tegenwoordig altijd en overal filmpjes kan maken is al heel bijzonder en uniek, maar als gevolg daarvan is een soort revolutie gaande: door de filmpjes online te zetten kunnen mensen hun eigen visie laten zien en het wereldbeeld beïnvloeden. Dat klinkt heel groot, maar het is een soort democratiseringsproces. Elk persoon kan nu filmmaker, regisseur en journalist tegelijk zijn.’
Hoe uniek is dit festival?
‘In Nederland heel uniek. Online wordt er wat meer aandacht aan besteed en bij een enkel festival wordt er zijdelings wat mee gedaan. Maar een festival speciaal voor mobiele filmpjes is voor het eerst. We hebben het idee van kunstcentrum Centre Pompidou in Parijs, waarmee we ook samenwerken.’
Wat voor filmpjes verwacht je te krijgen?
‘We zijn nu nog bezig met categorieën formuleren, dat doen we in samenspraak met instellingen zoals de Hanze Hogeschool en FC Groningen. De filmpjes zullen enorm verschillen: sommigen filmen actuele gebeurtenissen om hun heen of verzinnen juist zelf iets en brengen hun perceptie op een onderwerp over. Je krijgt one-acters, die aan één stuk gefilmd zijn en volledig geënsceneerde video’s die op de computer helemaal bewerkt zijn.’
Hebben jullie randvoorwaarden?
‘Grenzen zijn hier moeilijk vast te leggen, want het gaat juist over de vrijheid die iedereen heeft zijn eigen filmpjes op internet te zetten. Maar wat doen we met filmpjes van happy slapping bijvoorbeeld? Daarover moeten nog overleggen, want wat de grens van betamelijkheid is, is nog bij niemand echt duidelijk.’
Hoe gaat het festival eruit zien?
‘Wij maken een shortlist van de beste twintig filmpjes per categorie en die zijn op het festival te zien. Mensen kunnen stemmen – met hun mobieltje uiteraard – op wie zij het beste vinden. Daarnaast hebben we een randprogramma met onder meer workshops over mobiel filmen en je mobieltje pimpen en debatten over happy slapping en de gevolgen voor de journalistiek.’