Heeft Hyves wel toekomst?

05-07-2007 (11:23) - Media

Meer dan de helft van de Nederlanders neemt deel aan een of meerdere online communities. Daartegenover staat een grote groep van 37 procent die niet gemotiveerd is om zich aan te melden bij een sociaal netwerk. Ze hebben geen zin, geen tijd, vinden het te persoonlijk of zien het nut er niet van in. Van de leden die zich wel hebben aangemeld op netwerken als Hyves, staat bijna 75 procent open voor nieuwe netwerken. Met name wanneer deze zich richten op speciale interesses. Dat blijkt uit Onderstroom, het barometeronderzoek naar merken en media van het Rotterdamse mediabureau Stroom, uitgevoerd onder duizend 16-65-jarigen door De Vos & Jansen. 

Zoals verwacht vormt Hyves met afstand het grootste sociale netwerk; bijna 3 van de 4 netwerkgebruikers is hierop actief. Daarnaast is ruim de helft lid van Schoolbank.nl en neemt 26 pct deel aan Live Spaces. Bijna 60 pct van alle gebruikers besteedt minder dan een uur per week aan online netwerken. Ongeveer een kwart van de gebruikers logt dagelijks in. De grootste groep (38 pct) signaleert inmiddels al dat de meeste gebruikers na verloop van tijd veel minder actief worden. Slechts een derde van de Hyvers ziet de toekomst van hun community zonnig in en verwacht dat het netwerk alleen maar verder zal uitbreiden. Hiernaast verwacht een grote groep gebruikers (27%) dat Hyves het moeilijk zal krijgen door de verwachte opkomst van andere communities. 

Bureaus

Marketing

Economisch