HOI: Metro blijft topper

03-07-2007 (12:20) - Media

Het Oplage Instituut (HOI) heeft de oplagecijfers over het eerste kwartaal 2007 bekendgemaakt. Gratis dagblad Metro heeft in het eerste kwartaal van 2007 van alle dagbladen in Nederland wederom de grootste groei doorgemaakt. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2006 steeg de oplage van Metro met 45.300 exemplaren naar een totaal van 522.818 exemplaren per dag, wat een stijging van 9,5 procent inhoudt.
Van de betaalde kranten stijgen Trouw en FD licht, de overige titels laten een daling zien. Het AD gaat het hardst achteruit, van 464.032 naar 426.313 exemplaren.

Bij de tijdschriften voor vrouwen moeten vooral Margriet en Libelle inleveren. Margriet daalt van 323.891 naar 310.048. Libelle daalt van 504.285 naar 495.204. Happinez is het sterkst gestegen, van 96.970 naar 152.611 exemplaren. Andere stijgers zijn Linda, Red en Jan.
Bij de mannenbladen stijgt Esquire sterk, van 11.354 naar 19.138 exemplaren. Ook Quest stijgt flink, van 142.204 naar 158.007 exemplaren. Playboy daalt daarentegen fors, van ruim 56.000 naar 50.000 exemplaren.
De opiniebladen stijgen licht. Bij de grote gezinsbladen stijgt Aktueel na een ingrijpende restyling naar 63.613 (was vorig jaar in het eerste kwartaal nog 46.847).


Bureaus

Marketing

Economisch