Jongeren mediavaardig maar laks met privacy

26-11-2012 (08:16) - Media

 Vmbo-jongeren zijn technisch en creatief vaardig met media, maar overschatten zichzelf en zijn te weinig bewust met hun mediagedrag bezig. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Dialogic in opdracht van Mediawijzer.net onder vmbo-jongeren (12-16 jaar).

 
Door het vele gebruik van media heeft een groot deel van de jongeren goede gebruiksvaardigheden en benutten jongeren de kansen die media bieden. Maar als het gaat om onder meer privacy, bronnen controleren, afleiding van schoolwerk of online zoekopdrachten uitvoeren blijkt dat de jongeren meer ondersteuning nodig hebben. Het onderzoek ‘Achter de schermen’ wordt vandaag gepresenteerd tijdens de aftrap van de Week van de Mediawijsheid (23-30 november) in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. PvdA Tweede Kamerlid Tanja Jadnanansing neemt het onderzoek in ontvangst.
 
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de jongeren veel media gebruiken waardoor ze er vaardig mee om kunnen gaan. Zo’n 25% van de jongeren maakt meer dan 10 uur per dag gebruik van hun mobiele telefoon. De jongeren internetten gemiddeld 2,8 uur per dag op de computer en 3,5 uur per dag op de mobiele telefoon. YouTube en WhatsApp/Ping zijn de populairste applicaties onder jongeren. Dit leidt tot veel sociale interactie en zelfs 75% van de jongeren heeft wel eens inkomsten gegenereerd door slim mediagebruik.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch