Max Terpstra duikt in eigen gokverslaving in docu 'Verslaafd aan verliezen'

Max Terpstra duikt in eigen gokverslaving in docu 'Verslaafd aan verliezen'

12-09-2023 (16:09) - Media

Sinds het legaliseren van online gokken in 2021 zijn jongeren oververtegenwoordigd op de gokmarkt. Niets mis met gezellig een potje spelen, maar vanaf wanneer wordt een leuk spelletje een gokprobleem? Worden jonge mensen genoeg gewaarschuwd voor - en beschermd tegen - de gevaren van gokken?

De harde conclusie die toezichthouder Kansspelautoriteit vandaag trekt, is: nee. Presentator Max Terpstra raakte zelf verslaafd aan gokken en vergokte in drie jaar tijd 16.000 euro. In de vierdelige Spuiten en Slikken-serie ‘Verslaafd aan Verliezen’ duikt hij in zijn recente verleden, en gaat hij op zoek naar de verhalen van anderen. ‘Verslaafd aan Verliezen’ is vanaf donderdag 21 september om 16.00 uur te zien bij BNNVARA op het YouTube-kanaal van Spuiten en Slikken.

De serie

In de serie onderzoekt Max met een neuropsycholoog waarom gokken zo verslavend is, en vergelijkt hij zijn eigen gokgedrag als voormalig probleemgokker met dat van Richard. Hij gokt elke dag, maar ziet zichzelf als recreatieve speler. Waar ligt de grens? Nando, een andere probleemgokker die Max spreekt, ging over de grens en verloor in een uur tijd 30.000 euro. Ook laat Max zien wat de risico's zijn van gokken en welke slimme trucs goksites gebruiken om de spelers daar te houden.

Gokprobleem

Max: "Omdat ik zelf verslaafd ben geweest weet ik als geen ander hoe makkelijk je grenzen verlegt en verder gaat dan je eigenlijk wil. Tijdens het maken van deze serie voelde ik dat ik nog altijd een zwakke plek heb als het om gokken gaat en ik schrok hoe eenvoudig ik weer helemaal in het wereldje op kon gaan. Inmiddels ben ik twee jaar clean, en weet ik hoe moeilijk het is om te accepteren dat je een gokprobleem hebt. Veel mensen schamen zich voor hun gokverslaving en zoeken daarom niet of pas laat hulp. Ik hoop dat de docu het onderwerp gokken meer bespreekbaar maakt en dat het hulp biedt aan degenen die het nodig hebben."

Campagne: Spaar jezelf

In de vloedgolf aan reclames voor gokken is er amper een tegengeluid geweest over de risico’s ervan. En dat terwijl de Kansspelautoriteit in 2019 al waarschuwde dat gokreclames juist kwetsbare groepen als jongeren kunnen raken. Inmiddels is één op de vijf online gokkers tussen de 18 en 23 jaar oud, en zien hulplijnen voor mensen met een gokverslaving een stijging in jongeren die hierdoor in de problemen komen. Alle alarmbellen gaan af, en nog steeds worden jongeren niet op de gevaren van gokken gewezen. Daarom starten BNNVARA en Spuiten en Slikken de eerste campagne die erop gericht is jongeren bewust te maken over de risico’s van gokken en hulp te bieden bij verslaving. Deze campagne loopt gelijktijdig met de serie en start op 21 september.  


Bureaus

Marketing

Economisch