Mediabeleving '07: internet-tv is hot

11-09-2007 (10:16) - Media

TNS NIPO en Veldkamp hebben de resultaten van Mediabeleving 2007 Plus gepubliceerd. Met dit onderzoek zijn de huidige media- en reclamebelevingen van Nederlanders met betrekking tot de diverse mediumtypen in kaart gebracht. Een zelfde Mediabelevingsonderzoek werd gedaan in 1997 en in 2004. Hieronder de belangrijkste resultaten.

Internettelevisie verandert beleving van televisie als medium
De beleving van het medium televisie is in de afgelopen drie jaar behoorlijk veranderd. De mogelijkheid om ook via de PC televisie te kijken, heeft het medium een heel nieuwe impuls gegeven. De woorden ontspannend en entertaining verbinden Nederlanders vaker met internettelevisie, dan met televisie via het 'gewone televisietoestel'. Wellicht is dit omdat Nederlanders actiever op zoek gaan naar iets wat ze echt graag willen zien. Omdat de kijker zelf bewust kiest, zal hij waarschijnlijk minder negatieve of serieuze items bekijken en eerder de 'leuke' programma's uitzoeken.

Identificatie
Het Nederlandse publiek kan zich het beste identificeren met de televisie en tijdschriften. In 2004 herkenden Nederlanders zichzelf nog het meest in tijdschriften en moest televisie genoegen nemen met een tweede plaats. Dat televisie in 2007 een gedeelde eerste plaats inneemt op de identificatiefactor, heeft waarschijnlijk te maken met enkele veranderingen in het televisielandschap. Daarbij valt te denken aan het steeds verder doorvoeren van lokaal nieuws op een nationaal niveau, het verpersoonlijken van nieuws op televisie en het toelaten van steeds meer 'gewone gasten' voor discussies in praatprogramma's, naast deskundigen. Deze veranderingen zorgen ervoor dat de afstand tussen de zender en de consument steeds kleiner lijkt te worden. 

Magazines halen internet in op praktische bruikbaarheid
Magazines hebben het internet ingehaald als het gaat om praktische bruikbaarheid. Achtergrondinformatie zoekt men meer in magazines dan op het internet. Een mogelijke oorzaak is de toename aan special-interest-bladen en meer redactionele aandacht voor praktische tips en adviezen.

Mediabeleving dagbladen stabiel
Wanneer we kijken naar de scores van dagbladen, dan zien we dat de beleving en positie van dagbladen in het medialandschap vrij stabiel zijn gebleven. Van alle mediumtypen scoren dagbladen nog steeds het best op de informatiefactor (heeft mij nieuws geboden, gaf me nuttige informatie) en de geraaktheidfactor (ergerde me, heeft me verontrust).

Bureaus

Marketing

Economisch