Mediabestedingen FMCG groeien fors
26-05-2014 (07:55) - Media
De verkoopcijfers van FMCG in Europa zijn in het eerste kwartaal van 2014 gestegen met 1,7 procent. Het betekende dat er al twee opvolgende kwartalen sprake is van groei. Dit blijkt uit gegevens die Nielsen heeft gepubliceerd.
De groei van 1,7% in het laatste kwartaal was het resultaat van een prijsindexatie van 2,3% (de laagste sinds het eerste kwartaal van 2011) en een afname van 0,6% van het aantal verkochte goederen. In de laatste vijf jaar kwam het maar twee keer voor dat de totale omzet met minder dan 1,7% steeg.
In Nederland daalde het aantal verkochte producten met 1,3%, terwijl de prijsstijging 0,9% bedroeg. De omzet daalde daardoor met -0,4%. Tegelijkertijd stegen de bruto mediabestedingen aan FMCG met 12,3% fors in het eerste kwartaal van 2014 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Nielsen