Mediabestedingen zorgverzekeraars omhoog

07-02-2014 (08:15) - Media

De totale bruto mediabestedingen aan zorgverzekeringen in 2013 bedroegen bijna 59 miljoen euro, een stijging van 8% vergeleken met 2012. Traditiegetrouw waren de mediabestedingen in december, de maand waarin verzekerden van zorgverzekeraar kunnen wisselen, het hoogst. 
 
Naast het feit dat de bruto mediabestedingen van de zorgverzekeraars fors stegen, begonnen de campagnes in 2013 ook eerder. In september 2013 werd met 2 miljoen euro al meer dan tien keer zoveel geadverteerd als in dezelfde maand een jaar eerder. Ook in oktober en november, de maanden dat de reclamecampagnes van zorgverzekeraars normaal gesproken beginnen, lagen de bestedingen hoger dan een jaar eerder. 
 
Zilveren Kruis was net als in 2012 de grootste adverteerder voor zorgverzekeringen met bijna 11 miljoen, een stijging van meer dan 50%. Op gepaste afstand volgt CZ dat met 7,3 miljoen 12% meer besteedde aan reclame. Op de derde plaats staat Menzis met 6,9 miljoen, een verdrievoudiging van het mediabudget in vergelijking met een jaar eerder. Agis, dat in 2012 nog de vierde grootste adverteerder was, sneed fors in het mediabudget en besteedde in 2013 met 2 miljoen bijna 60% minder. 
 

Televisie is nog steeds veruit het meest gebruikte mediumtype voor zorgverzekeraars met bijna 35 miljoen en een aandeel van 59%. Ook radio en internet zijn belangrijk in de mediamix met een aandeel van respectievelijk 22% (12,9 miljoen) en 8% (4,6 miljoen). 


Bureaus

Marketing

Economisch