MTV: ‘umfeld heeft grote invloed’
19-03-2008 (10:53) - Media
De effectiviteit van een online video ad wordt beïnvloed door het umfeld van de website. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek dat Daan Tolk in samenwerking met MTV Networks en de Hogeschool InHolland heeft uitgevoerd. De resultaten uit het onderzoek tonen aan dat sommige websites een versterkende werking hebben op de herinnering en waardering van een online video ad, terwijl andere websites dat juist afzwakken.Een aantal factoren beïnvloedt de effectiviteit van de online video ad. Zo bepaalt de houding van een bezoeker ten opzichte van de website het effect van de online uiting. Wanneer een bezoeker positief tegenover een website staat, zorgt dat ervoor dat de bezoeker een de video ad beter herinnert en waardeert dan wanneer hij zich niet verbonden voelt bij de website. Daarnaast blijkt dat wanneer de bezoeker de uiting vindt passen bij de website het een positieve invloed heeft op de effectiviteit van een online video ad.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de effectiviteit van een video ad wordt beïnvloed door het formaat van de online video ad. Wanneer een video ad is bekeken in een mediaplayer die groot en duidelijk in beeld is, leidt dit tot hogere effectiviteitscores. Ook speelt de vormgeving en opmaak van de website een rol bij de effectiviteit van de online video ad. Wanneer de website een overzichtelijke en rustige uitstraling heeft, wordt de video ad beter herinnerd en gewaardeerd. Voor een optimaal effect is het van belang dat adverteerders naast kwantitatieve aspecten als kosten en bereik ook aandacht besteden aan kwalitatieve aspecten van een website, zoals het online umfelt. MTV Networks zal de resultaten gebruiken bij het adviseren van mediabureaus en adverteerders over de inzet van online video ads. Daarnaast gebruikt MTV Networks de resultaten van dit onderzoek voor de optimalisatie van de websites.