Nederland leest massaal kranten

17-03-2008 (10:30) - Media

Dagelijks leest ruim 70 procent van de Nederlanders één of meer dagbladen. Het gemiddeld bereik is door de week stabiel en de zaterdageditie laat een forse piek zien. Dat blijkt uit de nieuwe publicatie van NOM, de Printmonitor 2007 II.

Nieuw in de rapportage, dat voor het eerst per kalenderjaar wordt gerapporteerd, is het bereik van de dagedities van dagbladen. Naast een gemiddelde voor de hele week is nu van iedere dageditie een apart bereikscijfer beschikbaar. Het bereik van de Nederlandse dagbladen is door het grote percentage abonnementen (86%) vrij stabiel, en toont weinig verschillen op de doordeweekse dagen. Het zaterdagbereik stijgt daar wel substantieel boven uit.
 
Gratis kranten
Veel ogen zijn gericht op het bereik van de in 2007 geïntroduceerde gratis dagbladen. Voor Dag, dat in mei 2007 geïntroduceerd werd, is het bereikscijfers voor het eerst beschikbaar. De PCM-titel kwam in 2007 dagelijks bij 5 procent van de Nederlanders onder ogen. Voor de Pers die voor de tweede maal gerapporteerd wordt, steeg het gemiddeld dagbereik door naar 6 procent. Het bereik van Spits nam iets af, van 13,7 naar 13,2 procent. Bij de betaalde kranten steeg het bereik van de Telegraaf van 15,5 naar 16,0 procent. Het AD moest een stapje terug doen, van 11,9 naar 11,5 procent.

Ondanks het extra nieuwsaanbod blijft het bereik van de gevestigde dagbladtitels op peil. Daarmee is de conclusie gerechtvaardigd dat gratis dagbladen het lezerspubliek hebben verruimd. Dat zal in de volgende publicatie van NOM (2008 I) zichtbaar worden als ook de nieuwe titels in de mediaplanningbestanden zijn opgenomen.

Bureaus

Marketing

Economisch