Nieuwe journalistieke speler SPIL neemt het op tegen nieuwsarmoede onder jongeren

Nieuwe journalistieke speler SPIL neemt het op tegen nieuwsarmoede onder jongeren

17-06-2025 (07:00) - Media

Met SPIL heeft Nederland eindelijk weer nieuws dat gemaakt wordt door jongeren. De nieuwe journalistieke speler wil nieuwsarmoede onder jongeren tegengaan. Dat is hard nodig, want 58% van de vijftien- tot vijfentwintigjarigen willen dat er meer betrouwbaar nieuws voor jongeren komt en 51% zou beter geïnformeerd willen zijn over actualiteiten. SPIL is onderdeel van Mediahuis groep.

SPIL deed grootschalig onderzoek onder Nederlandse jongeren. Slechts een derde (36%) voelt zich vertegenwoordigd door de media, en maar vier op de tien (42%) vindt dat nieuwsmedia duidelijk maken hoe ze hun onderwerpen kiezen. Minder dan de helft (45%) is bovendien van mening dat thema’s die jongeren aangaan genoeg aandacht krijgen.

Jongeren halen hun nieuws steeds vaker van sociale media. De meerderheid vertrouwt actualiteiten op YouTube (62%) of Instagram (57%), terwijl de onafhankelijkheid van de afzender daar vaak te wensen overlaat of oncontroleerbaar is en algoritmes richting geven. De helft van de jongeren ervaart dan ook te weinig verschillende meningen bij nieuwsonderwerpen. Dit is een belangrijke reden voor SPIL om juist hier vanuit verschillende perspectieven het nieuws te presenteren.

Jongste redactie van Nederland

Bij SPIL komen zowel onderwerpen die jongeren direct raken als bredere achtergronden aan bod, maar altijd verteld vanuit het perspectief van de jonge redactie. De kern bestaat uit vier twintigers, die naast journalist ook presentator en reporter zijn. Zij werken samen met een ervaren hoofdredacteur. Iedere dag maken zij meerdere nieuwsitems op TikTok, Instagram en YouTube, die context geven bij het nieuws uit binnen- en buitenland. 

Naast de vaste redactie zal SPIL samenwerken met jonge journalistieke creators uit heel Nederland. Zij zijn veelal ‘correspondenten’ met een specifieke expertise, bijvoorbeeld op het gebied van financiën, juridische zaken of gezondheid. Bovendien zorgen ze voor extra perspectieven op het nieuws.

Jongeren hebben inspraak op het nieuws

Nu SPIL officieel van start is, introduceert het nieuwsmedium ook gelijk een community waar jongeren uit heel Nederland gratis lid van kunnen worden, om inspraak te hebben op de nieuwsonderwerpen, en om te zien hoe SPIL tot zijn journalistieke keuzes komt.

Juist die transparantie is wat jongeren nu missen. Bijna de helft van de jongeren (47%) vindt het moeilijk om te bepalen welke nieuwsmedia zij kunnen vertrouwen, en 61% maakt zich zorgen om nepnieuws. De redactie van SPIL werkt daarom aan de hand van een openbaar redactiestatuut, gaat actief in overleg met de community op sociale media en is in de items altijd transparant over de nieuwsgaring.

Keihard nodig

SPIL, onderdeel van Mediahuis groep, opereert onafhankelijk van de andere nieuwstitels binnen de groep. De ‘nieuws-startup’ kan daardoor zijn eigen bedrijfsmatige en redactionele keuzes maken, terwijl het verzekerd is van een voortbestaan op lange termijn. SPIL ontwikkelt nieuwe verdienmodellen en het doel is om in 2027 volledig zelfvoorzienend te zijn.

CEO van SPIL Christopher Kenis: "We zien dat jongeren veel informatie krijgen, maar toch vindt bijna zestig procent van de jongeren dat zij onvoldoende op de hoogte zijn van het nieuws. Ze hebben behoefte aan nieuws dat aansluit op hun belevingswereld en aan meer verschillende meningen over nieuwsonderwerpen", zegt Christopher Kenis, CEO van SPIL. "Daarvoor is een compleet andere benadering en cultuur nodig. We hebben een jaar gewerkt aan SPIL om hier antwoord op te geven. We zetten ons in voor de best geïnformeerde generatie en een verbonden maatschappij.”

De journalisten

De redactie van SPIL bestaat naast de hoofdredacteur uit vier jonge journalisten:
- Annemoon van Maastricht (Tilburg, 1999): "Je hebt honderd vragen, maar niemand legt het goed uit. Ik wil dat anders doen. Niet uitleggen zoals het hoort, maar zoals je het wil horen. Eerlijk, scherp, nieuwsgierig en soms gewoon een beetje raar.”
- Elisabeth van der Ploeg (Arnhem, 2002): "Ik vertel verhalen over mensen die niet gehoord worden. Omdat ik zelf weet hoe het voelt om niet gezien te worden."
- Feline Neyndorff (Bloemendaal, 1999): "Het allerliefste maak ik content over mensen. Hoe ze omgaan met liefde, geld, vriendschap, onzekerheid, hun lichaam, hun tijd, hun keuzes."
- Jeroen Kroeze (Groningen, 2000): "Ik wil politiek begrijpelijk maken. Wat speelt er achter de schermen, hoe gaat het eraan toe en wat betekent dat uiteindelijk voor jou?"

SPIL is vanaf nu officieel live op TikTok, Instagram, YouTube en Spotify.


Bureaus

Marketing

Economisch