Onderzoek: Gen Z neemt maatregelen tegen overuren op beeldscherm

Onderzoek: Gen Z neemt maatregelen tegen overuren op beeldscherm

07-11-2025 (10:03) - Media

In het kader van de Week van de Mediawijsheid nam Netwerk Mediawijsheid het schermgebruik van Nederland onder de loep. Wat blijkt? Nederlanders brengen gemiddeld negen uur per dag door achter een scherm. Een meerendeel beoordeelt dit schermgebruik positief, maar achter die tevredenheid schuilen duidelijke verschillen tussen leeftijdsgroepen.

Babyboomers zijn het meest tevreden: 93% geeft hun schermgebruik een voldoende en voelt vaker grip op hun digitale balans. Jongeren geven daarentegen vaker aan ontevreden te zijn over hun schermgebruik, hebben minder het gevoel de controle te houden en ervaren meer druk vanuit hun omgeving om altijd bereikbaar te zijn. 

"Het gebruik van schermen kan ongemerkt een patroon worden dat moeilijk te doorbreken is", aldus onderzoeker Dr. Natasia Griffioen. "We grijpen naar ons scherm voor ontspanning, contact of gewoonte, maar merken vaak pas bij afstand nemen wat het met ons doet: onrust, verveling of de drang om weer online te gaan."

Kleine aanpassingen, groot verschil

Met kleine aanpassingen in ons schermgebruik kunnen we al een groot effect hebben en nadelige gevolgen beperken. Uit het onderzoek blijkt dat Generatie Z vaker timers instelt voor bepaalde apps en dat zij gesprekken voeren met hun omgeving over manieren om bewuster om te gaan met schermtijd.

Ook maken ze gebruik van de optie om hun telefoon in te stellen op grijstinten om afleiding te verminderen. Deze drie meteen toepasbare tips zijn ook te vinden in de 10 tips die Netwerk Mediawijsheid, in het kader van de Week van de Mediawijsheid, heeft ontwikkeld samen met experts.

Meest mediawijze klas 

Tijdens de Week van de Mediawijsheid worden in heel Nederland activiteiten georganiseerd in bibliotheken, scholen, zorginstellingen, buurthuizen en andere organisaties. Ook MediaMasters is onderdeel van deze week; een gratis serious game voor leerlingen van groep 5 t/m 8 en het speciaal onderwijs die hen basiskennis over digitale media, taal- en rekenvaardigheden biedt. Klassen strijden om de titel 'Meest mediawijze klas van Nederland'.

De Week van de Mediawijsheid vindt plaats van 7 november tot en met 14 november.


Bureaus

Marketing

Economisch