Online communities populairder in marktingmix

18-02-2008 (10:08) - Media

Het lectoraat eBusiness van Hogeschool INHOLLAND onderzocht in samenwerking met Moonfield uit Amsterdam verschillende online communities. Online communities worden de laatste jaren steeds vaker gelanceerd als onderdeel van een marketingstrategie. Niet alleen de grote publiekstrekkers als Hyves, maar ook meer businessgedreven communities als KLM Club China zijn onderzocht. De onderzoeksresultaten hebben geleid tot een researchmemorandum met tips & tricks voor het opstarten, beheren en exploiteren van succesvolle online communities.
 
Hype
“Op de golven van de web2.0-hype blijken steeds meer bedrijven en instellingen de opzet van ‘eigen’ communities te overwegen”, aldus Dr. Vincent Kouwenhoven, lector eBusiness bij Hogeschool INHOLLAND. Bij dit soort snel opkomende hypes ontbreekt het vaak aan gerichte informatie over de do’s en dont’s voor de inzet van zo’n medium.

Toegevoegde waarde
Samen met internet-adviesbureau Moonfield onderzocht het lectoraat eBusiness verschillende typen communities, mogelijke verdienmodellen, beheersaspecten en succes- en faalfactoren. “Een community kan vandaag de dag snel online worden opgezet. Maar om er ook een levendige webgemeenschap van te maken, met blijvende toegevoegde waarde voor zowel de initiatiefnemer als de leden, blijkt beslist geen sinecure”, aldus Carla Brinkman van Moonfield.
De analyse is gebaseerd op ondermeer de websites  www.blieb.nl, buurtlink, Hyves, KLM Club China en www.studenten.net.

Het volledige onderzoeksrapport is online beschikbaar via www.ecampus.nl en www.moonfield.nl.


Bureaus

Marketing

Economisch