Per helikopter naar de Stiletto Run

04-03-2008 (13:51) - Media

Komende donderdag stormen weer tientallen dames op torenhoge hakken de luxe PC Hooftstraat door, op jacht naar € 10.000 shoppinggeld. Maar voor de nu al legendarische Glamour Stiletto Run in Amsterdam plaatsvindt, zijn er eerder op de dag vijf voorrondes in verschillende steden. ReclameWeek vroeg Glamour-hoofdredacteur Karin Swerink de ongetwijfeld fabulous kleren van het lijf.

Waarom deze grotere opzet van de Stiletto Run?
‘Ik wilde dat er meer mensen konden meedoen dan 125 in Amsterdam. Nu hebben we voorrondes in vijf steden: Groningen, Rotterdam, Antwerpen, Haarlem en Arnhem. De 25 snelste ‘hogehakkensprintsters’ van elke stad worden per limousine naar de hoofdstad gebracht waar ’s middags de finale wordt gehouden. Daarbij wilde ik het evenement een beetje uit Amsterdam halen. We hebben tenslotte veel lezeressen in het héle land, dus het is leuk ook die kant op te gaan.’

Hoe zijn de reacties in de pers?
‘We hebben weer veel media-aandacht, dat verbaast me elk jaar. Zeker vorig jaar, toen we het voor de tweede keer organiseerden. Nu merk ik dat vooral de regionale pers het heel leuk vindt dat zo’n evenement naar hun stad komt; ik ben al twee weken bezig met de pers te woord staan.’

Hoe is de Stiletto Run eigenlijk ontstaan?
‘Ik heb het twee jaar geleden met ons reclamebureau BSUR bedacht. We kwamen toen, zoals iedereen in maart, met een groot modenummer uit en ik wilde iets bijzonders doen om het onder de aandacht te brengen, zeker als nieuwkomer in de markt. Toen kwam het idee lezeressen 300 meter te laten rennen voor € 10.000 shopping money  - op hun hakken. De volgende ochtend stelde ik het voor aan mijn uitgever (Eric Blok van G+J Nederland, red.) en hij zei meteen: doen. Dat is het fijne van bij zo’n relatief klein bedrijf werken, beslissingen worden heel snel genomen.’

Glamour heeft zich altijd heel uitgebreid geprofileerd. Voor de lancering werd al een Glamour-reporter gezocht, en er was een opvallende outdoor-campagne.
‘Toen ik werd aangenomen als hoofdredacteur, zei ik dat ik bij de lancering all the way wilde gaan: met limousines, een megagroot lanceringsfeest, enorme billboards in de stad. Je kunt dat maar één keer doen, dus dan moet het ook goed.'
'Ook nu ben ik me ervan bewust dat je als tijdschrift tegenwoordig niet alleen een papieren blad, maar echt een merk bent. Daarom profileren we ons op zoveel mogelijk manieren, door op onverwachte plekken op te duiken en actief de lezeres op te zoeken. Daarvoor doen we mee aan tv-programma’s (Swerink was enkele seizoenen jurylid bij Holland’s Next Topmodel, red.), vullen we een wekelijkse pagina in DAG, hebben we acties op de winkelvloer en zetten we groots in op internet. Bovendien  organiseren we evenementen zoals de National Glamour Day in oktober en de Stiletto Run.’

En nooit achterover leunen?
‘Nee, dat kan niet meer in deze tijd. De concurrentie houdt je goed in de gaten, dus je moet scherp zijn en blijven vernieuwen. Ik kan nog tien jaar de Stiletto Run blijven doen en verder rustig zitten wachten, maar dan walst de competitie zo over je heen. Daarom zijn we nu alweer aan het brainstormen voor nieuwe evenementen en acties. Nee, daar kan ik nog niks over zeggen, dat is nog te prematuur.'
'Het succes hangt deels af van de sterke merkcampagne door de jaren heen, maar het belangrijkste is toch wel dat het blad met veel liefde en vakmanschap gemaakt wordt. Want je kunt nog zulke mooie acties verzinnen, als je tijdschrift niet goed gemaakt is, koopt de lezer hem toch niet meer.’

Hoe ga je komende donderdag beleven?
‘Heel decadent, ik word met een helikopter naar alle vijf de voorrondes gevlogen. Anders kan ik nooit in alle steden op tijd zijn, ik wil het toch allemaal meemaken. Ik land dan rond 13.00 uur in Amsterdam, zodat ik nog net op tijd ben voor de finale.’


De Glamour Stiletto Run

- wordt voor de derde keer georganiseerd;
- heeft drie prijzen: 1. € 10.000 shopgeld, dat met behulp van een professionele stylist shopgeld in de PC Hoofdstraat wordt uitgegeven. 2. een unieke jurk van ontwerper Daryl van Wouw. 3. een jaar lang schoenen van Sacha;
- kent zeer strenge regels. Zo moeten de hakken minimaal 9 centimeter hoog en 1,5 centimeter breed zijn. Tape of andere hulpstukken zijn verboden. De deelneemsters moeten het laatste exemplaar van Glamour in hun hand hebben tijdens de race. Mannen mogen niet meedoen;
- won al verschillende prijzen, zoals een Promo Lion Award, een gouden Eurobest Award en onlangs de Mercur voor Tijdschriftmarketing van het Jaar;
- heeft inmiddels navolging gekregen in het buitenland (bijvoorbeeld Zweden, Polen, Duitsland en Rusland).

Bureaus

Marketing

Economisch